// du läser...

#blogg100

Google i iPhone kan kosta 6,4 miljarder

Ofta när jag pratar med personer som är lite ”mindre” intresserade av ny teknik, internet och nya marknader så får jag uppfattningen om att de inte är vare sig med eller intresserade av hur saker och ting hänger ihop. Det kan räcka med att man pratar om Google så kommer ofta kommentaren ”… men visst tjänar de lite på annonser va?” och liknande.

Psy-1-Billion

Sprang just på en nyhet som sätter saker i perspektiv. Saker som väldigt många runt oss kan relatera till. Saker som berättar lite om att det finns pengar i alla möjliga saker – stora pengar.

En rapport från Morgan Stanley berättar om att Google kan komma att betala Apple inte mindre än en miljard dollar 2014 för att vara den förvalda sökmotorn i din iPhone. Vi pratar alltså om i runda släng 6,5 miljarder svenska kronor. Miljarder svenska kronor.

Uträkningen visar vidare att detta motsvarar i runda slängar 3,5 dollar per såld iPhone.

Vi kan vara överens om att Google inte tar 6,5 miljarder kronor och ger till Apple för att vara snälla. De är trots allt konkurrenter på en hel del plan samtidigt som de är partners på andra. De lär utgå från att de räknar hem det på ett eller annat sätt. Kanske direkt i din iPhone, kanske delvis där och vidare i andra enheter. Poängen är inte vart, hur och för hur mycket utan det att att få en blick av att inget är gratis och allt har ett värde.

6,5 miljarder. Om vi utgår från att det tar ca. två sekunder att säga en siffra och att du efter du läst det här börjar räkna till 6,5 miljarder så skulle det ta ca. 410 år av kontinuerligt räknande.

6,5 miljarder och 410 år. Nästan lite svårt att omfamna. Lägg det på minnet och droppa det på nästa säljmöte, när du träffar en leverantör eller en kund. Du kommer bli ihågkommen.

 

Det här inlägget är en del av #blogg100 – en idé om att publicera en bloggpost per dag i 100 dagar.

 

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site