// du läser...

Spaning

Hemligheten med att skriva en bloggpost

secretbloggerLåt säga att jag är marketing guy no. 1 på ditt företag. Håller i alla trådar och arbetar likt en gudalik poet i företagets välbesökta blogg. Jag skriver och försäljningen tar fart. Jag skriver och folk står som furor i korridorerna.

Låt säga att jag ligger hemma, nedbäddad, med feber och hosta som får lungorna att vända sig ut och in. Situationen lär inte göra mig till den kreativaste av ting – så jag ringer in min spökskrivare. Han är mer magisk än en enhörning. Alltid frisk och med möjligheten att klona sig.

Eller egentligen så har vi bara ett vanligt avstämningsmöte om hen ska ta något av de ämnen vi satt upp för kvartalet eller om hen ska skriva inom något specifik område den här gången. Kanske vinkla till något som hänt på marknaden, något jag eller någon annan i top management vart med om i veckan eller…

Jag har alltid varit relativt negativt inställd till spökskrivare på företag. Vet inte riktigt varför jag likt en aningens för pretto reklamare skulle se en bloggpost som något mer personligt än vilket annat dokument som helst från ett företag. Vi ljuger i pressreleaser, vi leker med PR-byråer så att alla tror på saker som vi vet är lögn, vi förskönar ting med vår marknadsmagi. Vi får verkligheten att snurra – men bloggposten ska vara helig.

Kanske har det att göra med att bloggen verkligen är sprungen ur jorden. Uppväxt och fostrad via folket och vidare adopterad av företagen. Kanske är det därför jag ser den som ett fredat barn.

 

 

PS. Det här inlägget är en del av #blogg100 – en idé om att publicera en bloggpost per dag i 100 dagar. Idag förbannar jag mig själv för att jag inte har en spökskrivare tillgänglig och därmed kanske börjar omarbeta min tanke kring bloggposters helighet. Influensa – vik hädan. DS.

  • http://about.me/svenonius Peter Svenonius

    Bra post.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site