// du läser...

#blogg100

Go Daddy goes porno

Har valt att avvakta lite med att posta kommentarer kring årets Super Bowl spottar. Låtit dom sjunka in lite. Förkovrat sig.

Överlag så var det, såklart, rätt mediokert men ändå dyrt. När man köper tid för att visa något på just Super Bowl så är man medveten om att man på kort tid ska tilltala och trollbinda en bit över 100 miljoner människor. Det är ingen hopklumpad definierad grupp människor som tycker och tänker på ett visst sätt – det är 10 Sverige på en gång.

Baserat på informationen ovan så är det inte konstigt att Go Daddy stack ut å det grönjävligaste med sin film Perfect Match. Go Daddy säljer domännamn, är en stor aktör i USA och har gedigen erfarenhet av att ha ”snygga tjejer” i sina filmer. Men nu gjorde dom något som var så mycket mer, som var sticky som få. Och det upprör.

Alltså. Den är filmen är fel på så många sätt, och rätt på minst lika många. De första naturliga tankarna som de flesta nog får (och det verkar stämma om artiklar, kommentarer och buzz jag läst om denna) kan delas upp i två läger. Dels så har vi dom som tycker något i stil med:

1) Attraktiv kvinna, galet ful och nördig kille. Kysser varanda. Fan vad äckligt. Vad fan ska hon på honom att göra. Lycklig snubbe, lär gjort hans månad. Undrar hur mycket hon får betalt? Han lär göra det gratis. Osv…

2) Vad är det här för skit. Sexistiskt. Bygger på gamla stereotypa roller om att nörden är den överviktiga smarta lilla fula killen. Osv…

Utan att bli alltför empirisk i de här två uppdelningarna så vill jag mena att det är starkt övervägande män som yttrar sig likt no. 1 och aningens mer kvinnor, och lite mer intellektuella som är inne på no. 2.

Men den uppdelningen och det tyckandet känns lite irrelevant just nu. Filmen gjorde så att det utbröt en mindre storm på nätet då den gick under Super Bowl där många lovordade medan andra hatade den. Nu något dygn senare rapporterar Mashable om att Go Daddy kammade hem 10 000 ny kunder under dygnet efter sändning samt sålde 45% fler hostingtjänster och 40% fler domäner. Det är pengar, och det är bara på en dag.

Personligen kände jag, som du förmodligen också gjorde, att något hände inom mig. Den här spotten berör på så många plan. Jag kan erkänna att jag inte är starkare än att  jag han tänka tanken likt ”men vaffan, dom… vad är det här…” och ungefär där så kopplade lagret utanför reptilhjärnan igång med motkommentaren ”vad fan menar du, varför reagerar du på det där enbart kopplat till utseende?”. Och sådär höll det på.

Att se, känna och sen börja känna än mer vill jag mena är det som visar på att det här är bra gjort. Jag vill mena att man kan argumentera för att den här spotten är helt briljant. Bara genom att ta fram ett argument kring ifrågasättande av givna normer så slår det hål på mycket kring sexism och just stereotypa roller. Det här är inte mellanmjölk, det här är något med spets. Det här är det som kommunikation ska vara oftare. Det här är så kommunikation är när man vågar sticka ut. Det är såhär man får valuta för 30 miljoner kronor.

 

Väcker spotten några känslor eller tankar hos dig eller är du helt likgiltig inför den här halva minuten?

 

PS. För er som vill kalla er entreprenörer eller känner att ni är mer entreprenöriellt inställda så var Go Daddys andra spot full av igenkänningshumor. En annan av mina favoriter. DS.

 

Det här inlägget är en del av #blogg100 – en idé om att publicera en bloggpost per dag i 100 dagar.

  • Info

    Är det inte skönt att, för en gång skull, den nördiga killen , trots mindre attraktiv enligt dagens estetiska normer, ändå atrås av en kvinna som hon ? Och Att han tar emot det med en sådan självklarhet och utan minsta tydan på att det är något som inte hör till det vanliga? Oavsett stereotyper som målas här, är ändå enligt mig det som väger tyngst, den brytna normen om hur stereotyper förhåller sig till varandra som fascinerar. Hjärna och kunskap är lika sexigt som en snygg rumpa i ett par trendiga jeans. I like it!

  • Sonia Jansson

    Sonia Jansson ville jag signera. Disqus är knas. Därför har jag haft det borta från min blogg :)

  • sulo

    Hellre att de kör sådana här reklamspotar än att de stöder SOPA och skjuter elefanter. Godaddy är ett ”fascinerande” företag.

  • http://www.etui.se tjompa

    Då den här posten skrevs i lite stress precis innan midnatt (håller hårt på en post om dagen) och med viss feber så kommer här ett förtydligande. Skrevs som en av de kommentarer om att det här är för sexistiskt. Taget från en av mina poster på Facebook.

    - – - – - 

    …. jag tycker att det är är en smått briljant spot. Den engagerar och det är precis det som den klara majoriteten kommunikation missar idag, att engagera. Engagemang kräver ofta att man inte får alla på sin sida och det finns rätt tydliga bevis för att du hellre vill ha några som tycker något och som är dina kunder (och därigenom våga ta avstånd från andra) än att vara mellanmjölk, otydlig och ointressant för den stora massan. 

    Det här med att den är, eller skulle kunna ses, som sexistisk är ju en sak man kan vända på också. Låt säga att jag får 100 stora varumärken att köra 30-miljonersspottar där kvinnan är den starka och ägande individen och mannen är den underkastade. Detta skulle utan tvekan gå under parollen sexistiskt men där vi är idag, där vi män fortfarande allt för ofta sätter och oss och ser ner på kvinnor – så skulle jag se det som något bra. Det skulle kanske vikta upp världen lite. Argumentet är en long-shot men tror nog att jag skulle kunna ro hem det om jag blev av med febern. 

    När man tittar på att en hel del Tweets var negativa så tycker jag att man också ska väga in på vilket sätt många av de tweetsen var negativa, vad de sa. Har du grottat i det? Att det är en bunt människor som yttrar att ”vad ska den där snygga bruden göra med den äckliga nörden” och att det per automatik skulle göra att det blev en negativ koppling till varumärket (då även med negativ påverkan på köp – då dessa saker inte nödvändigtvis behöver ligga i linje) är absolut inte säkert. 

    10 000 nya kunder första dygnet talar sitt tydliga språk, det här drev försäljning. Hur det påverkade varumärket på sikt kommer vi kunna se så småningom, lika så om de hade direkta kundavhopp pga av filmen. Jag tror definitivt att det här var en bra affär och ett bra upplägg. 

    Och som Ronnestam kommenterade i gruppen Reklamsnack. De har fortfarande möjligheten att ta det här vidare som ett koncept. När det lugnat sig så är det två kvinnor, två män, en jude och en muslim osv. Då kan det ta riktigt med skruv.

  • http://www.etui.se tjompa

    Är helt med hur du menar Sonia och missade att förmedla det. Det är ju en av sakerna som gör att det här blir intressant och känns i magen. 

  • http://www.etui.se tjompa

    Indeed. De har ju gjort en del jävligt konstiga prylar där SOPA var en riktig bummer. Någonstans blir det ändå intressant att de ändå faktiskt just  ”gör” saker och inte ligger där tyst i baksätet. 

  • http://twitter.com/LMustica {EN LINDA}

    Har egentligen ingen åsikt alls om detta. Kan väl fundera över kopplingen med hemsidor iof.
    Tror inte man behöver lägga så mkt energi på att hitta saker att störa sig på i allt. Det är en remklamsnutt. Valfritt att göra något av den eller inte anser jag :)

  • http://deepedition.com deeped

    Den är ju snäll. Jag är nog mer upprörd att de mesar till sig. Det var bättre förr :)

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site