// du läser...

#blogg100

Trötta webbarbetare behöver Super Bowl

Om en dryg timme från det att jag börjar skriva den här posten går Super Bowl av stapeln. Detta gigantiska sportevent som till och med en som mig håller koll på. Totalt ointresserad av det mesta som heter fotboll, hockey och liknande och ändå är detta något som hamnar på kartan. Why? För att det är den västerländska reklamvärldens julafton.

Eller egentligen är det inte alla som jobbar med reklam som är intresserade. När vi bryter ner det hela till mindre beståndsdelar så kommer vi snabbt att urskilja att de flesta som visar ett intresse för Super Bowl är de som har eller har haft någon koppling eller engagemang till det vi i folkmun kallar ”trad-bryåer”. Alltså den typen av byråer som de flesta av oss tänker på när vi pratar om reklam och personer som gör just reklam. Traditionella reklambyråer. Självklart finns det en och annan marknadschef och ev. några assistenter på väg upp som har ett visst intresse också men ligger mer på nivå att läsa på Resumé och Dagens Media senare vad som var häftigast i år. Jo. De som är intresserade av Amerikansk Fotboll lär kolla också .

superbowl-live

Om det här kan man säga mycket men jag tycker att det är lite av ett problem. Intresset överlag. Eller ett stort problem. Visst att branschens intresse för Super Bowl kan te sig lite som att smörja in sig i olja och skåda i egen navel men som jag ser det är det långt större än så. Det är en gigantisk apparat som når ofantligt mycket människor och med reklampauser folk faktiskt vill se. Om det är för innehållet eller för att de vet att de kostar ett mindre lands BNP att sända dessa låter jag vara osagt. Det här är kommunikation i sin linda. Det här är när varumärken pratar med massan genom dess stora megafoner. Det här är elektricitet mellan avsändande företag och sockerstinna Amerikanare. Det här är verkligheten. På riktigt. IRL.

Om jag börjar morgondagen med att plocka ihop en salig blandning människor i ett rum, låt säga 100 personer, där alla på ett eller annat sätt arbetar med digital marknadsföring så kommer något att uppenbara sig. Jag samlar en bunt webbkreatörer, lite projektledare, några kodare, en bunt SEO-folk, kanske några sk. sociala medie experter och en förrymd planner för att toppa det hela. Börjar med att ställa frågan hur många som vet vad Super Bowl är och det kommer vara en hel del som räcker upp handen, inte så många som vi hade hoppats men en del. Och allteftersom jag frågar mer och kring eventet så kommer hand efter hand åka ner. Och om vi går så långt som att höra hur många som har en vaka i natt för att se det hela live så kommer det högst troligen inte vara en enda hand uppe, de här personerna är överlag inte ens intresserade av att kolla på spottarna. De kommer inte lägga en timme på att se dom i efterhand ens.

Det här går att vifta bort genom att säga att man inte behöver kolla på vare sig tv-spottar eller Super Bowl för att bygga bra webb. Och det är sant, det behöver man inte. Men det man behöver för att bygga, förvalta och utveckla varumärkens digitala närvaro är ett grundläggande intresse för kommunikation – och det är solklart att många inte har det.

Det är ett problem. Det är ett sjukt stort problem.

Om du läser det här och det inte är för sent så kan du sätta mitt antagande på ända. Super Bowl 2013 kan du följa live genom att ratta över till http://www.cbssports.com/nfl/superbowl/live/player

 

Det här inlägget är en del av #blogg100 – en idé om att publicera en bloggpost per dag i 100 dagar.

 

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site