// du läser...

#blogg100

Så äter du ketchup på McDonalds – men hur berättar du det?

Åtskilliga gångar har jag fått det förklarat för mig. Formgivningen ska finnas där för produktens bästa och inte för sitt eget varande. Den ska fylla en funktion eller inte finnas alls. Less is more. Strippa ner skiten till ett minimum.

Det är inte så att en normalt funtad människa säger emot ett sådant påstående – det är bara det att vissa formgivare, industridesigners och fritt tänkande människor är aningens mer raka i sina åsikter. Om vi skulle börja ifrågasätta dessa tankar och grundläggande riktlinjer så skulle vi få jobba i en vecka för att få upp mjölkpaketet, äta med stora bulliga skedgaffelknivar eller ha en telefon som skulle få en gammal hajfena att verka som ett intuitivt mästerverk.

Och det är utifrån de här resonemangen jag många gånger funderat på hur man tänkt när det gäller de små (moderna) ketchupskålarna som finns på t.ex. McDonalds. Ni vet de här små vita sakerna i papp som är så små att man måste ta fem stycken för att ha tillräckligt med ketchup för att kunna hantera ett stycke Big Mac & Co. Mitt resonemang har genom åren vart att det dels ser ut som de gör för att det lär vara det mest optimala ur logistisk vinkel. De är trots allt bara en bit vit rund vaxbehandlad kartong (byt ut vax mot valfria giftiga ämnen) som någonstans i kedjan blir vikt och hopsatt till den lilla hink vi ser på restaurangen. Krasst sett skulle det sista momentet kunna ske någonstans bakom disk.

De är för små för sitt eget bästa och efter år av övning trodde jag att jag hade hittat den mest optimala hanteringen. Det handlar om att med varsam hand placera tummen och långfingret på var sin sida vid botten och med ett lätt tryck föra upp långsidan av pekfingret mot botten. Underifrån sett så bildas som ett omvänt korvbröd, ett badkar, samtidigt som du pressar ur ketchupen över hamburgaren eller din pommes. Easy as that.

20130130-223005.jpg

År av träning kom nyss till ända. Det är inte alls så man gör, inte om man ska tänka optimalt.

Om du vill visa dina medmänniskor att du är ett riktigt proffs så tar du tillbaka den lilla hinken ett steg i dess egna produktutveckling – du vecklar ut den igen. Poff. Precis där satt det. Du kan känna det, man sitter bara där och vet inte om man ska gapa eller nicka…

Nu till poängen. Om du läst ända ner hit så bör du vara intresserad av något som går att härröra till marknadsföring eller affärsutveckling och inte vara en trollgooglande Donken-taliban.

Du har sett ljuset och förstått hur man ska använda ketchupskålarna (om du missade länken som förklarade ytterligare så se den här). Det är solklart. Det som inte är solklart som som jag brottas med just nu är frågeställningen.

”Vore det rätt, ur en kommunikationsstrategisk synvinkel, att t.ex. McDonalds gjorde sig till avsändare av den här informationen?”

Oavsett om det vore genom ett försök att göra en viral film, en reklamdito eller via annat medel visa och utbilda oss konsumenter så finns här ett problem. Att utbilda och arbeta med värden att man som varumärkesägare och avsändare är experten är sällan fel men här känner jag att man går över någon form av magisk gräns. Man skulle även underförstått säga att det är fel på produktdesignen och därigenom försöka rättfärdiga något dåligt med en skolbok – något som fungerade för den gamla skolan men inte för dagens upplysta konsumenter.

Rätt eller fel, och hur skulle du resonera om du satt som marknadschef på ovan nämnda snabbmatskedja?

Jag är sjukt kluven.

Det här inlägget är en del av #blogg100 – en idé om att publicera en bloggpost per dag i 100 dagar.

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    Estrellarycket comes to mind.

  • http://www.etui.se tjompa

    Och en bonus. Hur man äter ur ”kinalåda” - http://youtu.be/j5xb1fAHkdc

  • http://www.etui.se tjompa

    Sant så sant @jardenberg:disqus . Att jag inte tänkte på det igår. Fast det känns ändå som en annan sak. När det gäller Estrella har man tagit ett beteende som fanns sedan tidigare och sett till namnge det hela. Nästan som att att koppla varumärke till fredagsmys. 

  • http://www.etui.se tjompa

    Och när vi ändå är inne på det här ämnet så tar vi upp en som haft en viss spridning i sociala medier gångna veckorna – hur man äter en muffin. http://youtu.be/wjM9tR42Szo

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site