// du läser...

#blogg100

Mobilförsäljarna kommer styra Sverige

Igår blev det en bloggpost som handlade om hur jag blivit förförd av en telefonförsäljare i en Telenorbutik. Idag blir det ett kort resonemang kring den här typen av försäljare i allmänhet och om det är så att det är dom som är framtiden. Telefonförsäljarna.

De av er som arbetar med marknadsföring och/eller försäljning har säkert någon gång kommit i kontakt med informationen att flera av de säljare som var sjukt duktiga en gång i tiden var skolade via Elextrolux och deras knackande av dörr för att sälja dammsugare. De av er som inte är beresta i ämnet bör ringa valfri mormor, farfar eller liknande.

Det var då och nu är nu. Nuförtiden vill jag, utan att vara säljcoach eller liknande, mena på att många företag helt har tappat säljet. De har tappat drivkraften.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ute i butiker, via telefon och ibland via mail så möter man på trötta säljare. De kan vara ointresserade, okunniga och allmänt förslappade. De är ofta inte av det gamla gardet, de som satte lite prestige i att kränga på mottagaren det där extra och få en slev extra pengar i lönekuvertet. De som fick dig att glatt gå vidare i din vardag även om du någonstans kanske till och med visste att du blivit skäggad.
Nej. Nu är det som att de flesta säljare gått och blivit 90-talister mentalt.

Anledningarna till det här kan vara många och det finns säkert någon med mer kunskap kring den här delen av marknaden som kan förklara ut detta närmre. Men jag skulle kunna tänka mig en mashup med variabler såsom:

  • generationsskifte inom säljkåren
  •  ointresse av de yngre att lära av de äldre
  •  förändrad syn på försäljning
  •  förändrad syn på ekonomiska incitament
  •  ändrad syn på försäljning från köpsidan
  •  förändrad syn på varumärken från både köp- och säljsidan
  •  etc.

Men så har vi ett gäng säljare som ofta står ut i mängden. Flera av dom är ofta yngre, hungriga personer som står där i t.ex. köpcentrum och kränger mobiltelefoner och abonnemang. De får 200 kalla nej i minuten men dunkar ändå huvudet hårdare och hårdare i väggen. De nöter på, skakar sig fria och bara köttar på. De kämpar sig framåt.

De flesta pratar om de här personerna med avsmak i rösten. Om att de är jobbiga jävlar som är i vägen, att de våldar sig in på den personliga sfären. Min personliga åsikt är att många av mina medmänniskor är alltför svennebananiga för att våga säga “nej tack” till en säljare på stan men det är en annan diskussion…

Faktum är att det kanske är de här personerna som vi kommer prata om 15 år framåt. De som gick “mobilträskskolan”. De som då sitter som säljchefer i våra större organisationer. De som kommer i en bil dubbelt så stor som din och med en blänkade klocka. De som då ser ner på dig.

Sug på det. Kanske är det en smak av framtiden.

 

 

Det här inlägget är en del av #blogg100 – en idé om att publicera en bloggpost per dag i 100 dagar

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site