// du läser...

#blogg100

Telenorsäljaren som tänkte till

Tänkte ta tillfället i akt och berätta om hur bra sälj fungerar. När sälj övergår i funktion som övergår i värde. Den här gången IRL, alltså i ett fysiskt möte.

Tillfället var under den gångna veckan och platsen var en Telenorbutik i Stockholm. Bakgrunden var att jag behövde starta upp ytterligare ett telefonnummer och det var lämpligt att jag gjorde det hos Telenor. Dels pga av vissa undersökande anledningar men också för att det var länge sedan jag hade ett nummer hos operatören ifråga och det kan vara bra för mig att hålla koll på hur de upplevs.

Jag knallar in butiken och kollar runt lite, blir uppfångad av en säljare (kan ha varit butiksansvarig). Förklarar läget och för att slippa det vanliga “nu översäljer vi för att vi har svårt att kolla av mottagarens kunskap” så tar jag upp min befintliga iPhone 5:a, slänger mig med lite nördiga termer och titulerar mobiltelefonerna på hyllan som “bärbara terminaler”. Vi hittar ett all inclusive abonnemang med snabb data som passar och det här någonstans här det på riktigt slår mig att jag kommer att behöva lära mig ytterligare ett telefonnumer. Mellan meningarna så pustar jag lite och lägger en kommentar i stil med “jävla piss, blir det ett till nummer man ska försöka komma ihåg. Varför är samhället uppbyggt på siffror?”. Vi går vidare i vår köpar- & säljardans.

Väl vid kassan så är det dags att signa. Eftersom jag är en kreativ gosse i grund så gillar jag när siffror är på papper, inte löst inkastade i huvudet. Därav blev det genast lite lekande med telefonen för att ta fram rätt org. nr. för avtalet. Då programmet och mitt anteckningsfundamenta Evernot gått och blivit skit (mer om det i en annan bloggpost) så blev det en snabb sökning på allabolag.se. För att spara på ord så lämnar jag över telefonen till säljarens så att han kan läsa av organisationsnamn, dess nummer och även direkt göra en mindre verifiering av att jag är ägare av framplockat bolag. Säljaren fortsätter att slå på sin dator samtidigt som han ledigt för en konversation med mig om ditt och datt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Och det är nu det händer. Fram tills nu har vi haft en bra kort relation, bättre än vad jag förväntar mig inne i en butik för mobiltelefonitjänster men fortfarande bara ett relativt normalt förfarande om vi ser till sälj i stort.

Säljaren säger något i stil med “vad sägs om telefonnummer 0733-50 xx 68? Du nämnde tidigare att du inte gillade siffror så det kanske kan passa”.

Mitt mobiltelefonnummer som jag haft i många år är 0733-50 88 68 och det han läste upp var samma nummer i grund men med en siffra utbytt i mitten. Det låg bra i munnen och fastnade direkt. Det var som en midsommarnatt. Jag gapade lite lätt och nickade som tack.

I text må det här låta som ett platt säljmöte utan finess men det som hände var mer än så. Här har vi en säljare som plockar upp något i förbifarten och i slutändan ger mig ett nummer som är så perfekt som det kan bli. Han vet att jag inte gillar siffor och hans tidigare erfarenhet från kunder lär vara något i stil med “Kan du inte ge mig ett sånt där bra nummer dårå?!”. Han löser en situation utan att jag pekat ut den som den viktigaste och skapar ett lugn. En nöjd kund som ser tillbaka på mötet som något gott.

Vidare under dagen gick jag runt och funderade på vad som egentligen hade hänt. Hur fan kunde han plocka upp ett nummer så var så perfekt? Hade jag i samtalet gett honom mitt nummer, hade jag skrivit det på ett avtal? Nix. Hade han vart så vaken att han Googlat mig, plockat upp det nummer där jag är mest frekvent (ovan nämnda) och skjutit från höften i hopp om att det faktiskt var mitt telefonnummer? Efter ett tag slog det mig när han plockade upp det. Det var när jag lämnade över min telefon och visade upp sidan från allabolag.se. Det var där han såg det. Jag hade ju genom att själv plocka fram sidan på sätt och vis verifierat att den information som visades var korrekt – tillräckligt korrekt för att göra ett wild shot.

Det är precis så här sälj ska gå till.

Och eftersom jag är en pratglad herre så har jag självklart sålt in den här berättelsen till olika personer, och vart tydlig med vart jag vart och hur jag blev nöjd. Creds ska alltid gå till den som creds bör gå till, lite av en filosofi. I ett av de samtalen kom något intressant fram men det spar vi till morgondagens bloggpost.

Det här inlägget är en del av #blogg100 – en idé om att publicera en bloggpost per dag i 100 dagar

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site