// du läser...

Digitalt

Kreativ kampanj med Facebook Timeline

Facebook. Finns på mer eller mindre varje marknadschefs läppar just nu. 2012 är året då allt ska hända. En bra början är att få ta del av en vacker lösning.

Jag sällar mig till den skara som inte enbart tycker att det är positivt att marknadsavdelningar ”testar sig fram” utan menar att det vore långt mycket bättre om man som företag och organisation tänkte till så mycket som möjligt innan man gick in och aktivt la resurser på det som i dagligt tal är en del av de sociala medierna. Missförstå mig rätt, att våga testa och att ta chanser är förunnat de som ska bli till vinnare inom sin respektive kategori men det går att göra med insikter i bagaget, rätt mängd allokerade resurser och kanske även lite hjälp på vägen via externa leverantörer.Tillbaka till Facebook. Allt som ofta så fokuseras arbetet på företagets profilsida. Att jaga ”likes” som att det vore en himmelsk valuta är inte ovanligt och har man tur så kommer en och annan postning på wallen ibland, dessvärre ofta utan någon som helst återkoppling från de surt förvärvade fansen.

Men som vanligt finns de som slår sönder barriärer och går utanför det traditionella. De senaste dagarna har en sådan händelse fått relativt stor spridning på nätet, kampanjen från Israel Anti-Drug Authority. Kampanjen bygger på att man under en tid får följa en person vid namn Adam Barak och via personens Facebook-sida få se på skillnaden mellan vad som händer i ett liv fullt med droger mot ett liv utan dito i bagaget.

Lösningen är lika enkel som genial – att ta tillvara på den (hyggligt) nya funktionen Timeline. Visuell särskiljning uppradat i ett kronologiskt tidsflöde och med den konceptuella kopplingen till ”Drugs Set Your Timeline”. Kampanjen tar verkligen fördel av Facebook som medie och visar stor förståelse för dess innersta väsen, hur plattformen verkligen fungerar. Enkelt, avskalat och med kraft.

Kampanjen är framtagen av McCann Erickson i Israel och det är bara att ta av sig hatten och buga. Dock ska det väl tilläggas, precis som t.ex. TheNextWeb skriver, att hela lösningen högst troligen och med största sannolikhet strider mot de regler som Facebook har mot falska personliga profiler. Detta såvida inte byrån och kunden har vart smarta hela vägen och faktiskt användt sig av en riktig person i grunden och därmed spelar på den säkra sidan av planen. Vi får hålla tummarna.

Via: AdsOfTheWorld.com

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site