// du läser...

Marknad / Kommunikation

Gratis omvärldsbevakning

Att hålla sig ajour med sin omvärld är mycket viktigt för alla företag och organisationer. Vissa vill tro att det räcker med att stoppa ner fingrarna i grytan låt säga en gång per år, bränna sig och utropa ”ja jävlar, du ser – nu pratar dom där jävla kunderna skit om oss igen”. De kloka skakar på huvudet.

Att bevaka sin produkt, sitt namn och sin bransch är ett måste. Och det på en kontinuerlig basis. Och har man ändå kommit så långt ligger så är det nära att även börja bevaka sina konkurrenter.

Det handlar inte bara om att få en övergripande koll, en mätsticka, på det aktuella läget utan även så snabbt som möjligt få fram både positiva och negativa saker som skrivs (och kanske filmas) om och kring ens egna varumärke. Om en publikation skriver något om er eller er intressesfär, se till att aktivt och målmedvetet följa artikeln och dess ringar på webben. Det kan t.ex. handla om kommentarer till en eller flera artiklar där du har möjlighet att gå in som en expert, en rådgivare eller bara som ett stöd till andra. Samma sak gäller såklart saker skrivet av bloggare och i olika typer av mikrobloggar.

Du vill vara aktiv, du vill skapa relationer. Och steg ett måste såklart vara att veta att informationen finns där ute.

Så. So far inga konstigheter tänker du förhoppningsvis. Men hur gör man då? Måste organisationen du jobbar för sitta timtal i möten för att hitta en lämplig leverantör av dito bevakningstjänster innan du skriver under avtalet  som vidare kommer dränera din budget med allt från några tusen till tiotals dito per år? Självklart inte.

För flera år sedan började jag sätta upp helt kostnadsfria tjänster för omvärldsbevakning åt flertalet befintliga kunder. Sökmotorer, RSS-flöden och olika webbföretags styrkor utnyttjades till fullo för att skapa en klart godkänd och modifierbar omvärldsbevakningstjänst. En tjänst som rätt utnyttjad kan ge hela eller delar av organisationen ovärderlig information med den löpande kostnaden av noll (0!) kronor. Med en löpande scanning av tidningar, bloggar och olika sociala nätverk utifrån de sökkriterier som definierats kan man få en mycket bra och tydlig bild av verkligheten – samtidigt som det  händer.

Nyligen så postade .SE (IIS) en riktigt bra guide (PDF) som i steg för steg förklarar hur man gör och varför. Så bra att den förtjänar det här blogginlägget. Bara att ladda ner, läsa och implementera. Fastnar du så kan vi försöka hjälpas åt, lägg en kommentar med frågeställningen så tar vi det därifrån tillsammans.

Jag kan självklart fortfarande hjälpa till att implementera lösningar som den ovan, eller kanske ännu viktigare, diskutera hur man strategiskt kan använda sig av informationen inomorganisatoriskt på bästa möjliga sätt. Hör av dig för ett kostnadsfritt möte!

  • Fredrik Forssberg

    Har du testat Informant.se från intelliwell
    Man bevakar valfria webbsidor och sökningar i social media (och google search) med helt personliga urval

  • http://www.etui.se tjompa

    Hej Fredrik. Nej det har jag faktiskt inte gjort, helt förbigått radarn. Är det en ny site/tjänst eller har den funnits med ett tag? Har du möjlighet att ge några smaskiga argument om varför jag och de som läser det här ska testa och börja använda tjänsten?

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site