// du läser...

Marknad / Kommunikation

Web 2.0 Expo i SF är över – mina kommentarer

Så var det över. Web 2.0 Expo i San Francisco har precis låtit sin sista talare lämna scenen. Tre dagar fullspäckade med seminarier, keynotes och intressanta möten har nått sitt slut.

Medan allt fortfarande är färskt och själva doften ännu sitter kvar i kläderna tänkte jag passa på att skriva ner några kommentarer kring konferensen. Både för mig själv men även för dig som kanske är intresserad av kommande event från samma leverantör. Kommer att försöka bortse från att jag är i en underbar stad, att det är en blå himmel utanför och att det andas svensk sommar över hela vistelsen. Däremot kommer konferensen att sättas mot några av de tidigare större jag vart delaktig på, som t.ex. FOWA, LeWeb och The Next Web. Disruptive, SSWC, SIME och andra svenska tillställningar försöker jag lämna därhän då de inte riktigt spelar i samma kategori, även om de kan vara trevliga i sig. I bagaget ligger även en hel del egna uppdrag med event med allt från 100 – 2500 deltagare.

Många olika spår
Web 2.0 Expo har ett litet annan upplägg än flera andra konferenser. Dagarna har blandats med en för- eller eftermiddag med keynotes där samtliga närvarande samlas och där andra delen av dagen delats upp inom ett antal olika spår beroende på vilken inriktning man är intresserad av. Exempel på dessa är Strategi & Affärsmodeller, Utveckling, Produkt, Social Media, Marknadsföring osv. Jag hade personligen rätt stora förhoppningar inför upplägget då FOWA för två år sedan (eller är det tre nu?) hade ett liknande upplägg, dock bara med två stora rum. Ett för smarta personer med långa fingrar (utvecklare) en ett för oss som ser till att dessa får mat på bordet (Strateger), och dom lyckades skitbra rent ut sagt.

Resultatet? En halvmesyr. Med sex till nio olika rum som kör olika innehåll baserat på inriktning och ihop med det  relativt korta sessioner för talarna (30-45 minuter i snitt plus frågestund) blir det lätt fragmenterat. Vissa personer rockade skjortan av åhörarna medan andra *host* inte var lika bra. Så kan det självklart alltid vara men med färre talare på listan är det lättare att hålla en hög nivå rakt igenom.

Känslan för varumärket
Här har vi tyvärr en en punkt där jag personligen tycker att organisationen bakom eventet misslyckats rätt hårt. Min upplevelse är att Web 2.0 Expo saknar den där viktiga och kvarhängande känslan, dom skapar ingen direkt påtaglig identitet. Förvisso co-produceras eventet med O´Reilly Media och UBM Tech Web, båda vilka inte direkt levererar en formkänsla som doftar framtid, men ändå. FOWA (Future of Web Apps) har Carsonified i bakgrunden och den ständigt hattbärande Ryan som sätter sin prägel och även har ett bra team som hjälper till med formspråket, LeWeb har sin Loic Lemeur (samma person som står bakom Seesmic) för att bygga ett fundament. Web 2.0 blir cleant och proffsigt utfört utan själ, som att det vore det stora amerikanska företaget i en liten förpackning.

Och jaja, jag vet också att ALLT inte handlar om höjden på formspråket men det här växlas ut på många sätt.  Signifikanta exempel är när alla deltagare skrev in sig första dagen. Fungerade mycket smärtfritt och det märktes att man hade tänkt till kring logistiken. Efter det började en halvdag med olika mindre seminarier, inget ”Hey, welcome” från en stor scen, inget som fick de närvarande att gadda sig samman och känna sig utvalda och delaktiga i något större. På samma sätt avslutades eventet på tredje dagen. Förmiddagen var full av keynotes där alla var samlade och vips så hade man sagt ”Bye, bye – hope to see you guys in NY” fast det var en eftermiddag kvar med seminarier. Dålig början, dåligt slut och utan helhet. Exempel på schema web 2.0 Expo SF

Folket
Web 2.0 Expo kändes överlag mycket mer business än många andra event. Förvisso fanns det en hel del jeans men på överkroppen var det väldigt mycket skjortor och kavajer. Inte så att det blev glassigt, mer som att flera företag skickat aningens mer seniora personer. Uppenbart att det var en hel del entreprenörer på plats, dock med en högre medelålder än vad vi kanske är vana att se på liknande happenings i Sverige och Europa (kanske har med att det är just i San Francisco vi är just nu). Nätverkssökandet fanns där men var inte lika påfluget som man ibland kan känna när det är för många 20-30 åringar som ska förändra världen – i samma rum.

Lokalerna
Konferensen var placerad på Moscone West i San Francisco. Outstanding, över förväntan och mycket bra. Ett modernt konferenscenter med allt vad det innebär.

Talarna
Överlag tycker jag att talarna höll bra nivå. Brett utbud med både kända och för mig mindre kända namn på listan. Det som saknades, och det som är väldigt svårt att få fram på sessioner som ligger inom 30-45 minuters spannet är att blanda både historia, framtid, insikter och klara tips. Tror att eventansvariga skulle kunna hjälpa till en del här med att coacha fram det bästa ur folk och hjälpa till med deras upplägg. När det gäller de tyngre namnen som gick som keynotes så finns det inte mycket att tillägga. Bra variation med tunga namn som säger vettiga går bara att ha bra åsikter kring.

Kommer jag gå igen?
Med tanke på nivån på flera av talarna (utgår från att detta inte blir sämre) och i kombination till den underbara staden så är det direkta svarat ”ja”. Då utgår jag iofs från att den enda chefen jag har är mitt alter ego och att en tripp till SF inte nämnvärt skulle påverka möjligheten till besök på andra konferenser. Om jag däremot bara hade ett event att plocka ut från arbetsgivaren så är jag dock mer tveksam och hade tänkt till två gånger. Missförstå mig rätt, jag är helnöjd men är har man ett one-shot och ska träffa mitt i prick så behöver man träffa mitt i prick.

 

Har du några frågor, tankar eller funderingar kring den här konferensen eller konferensen i relation till andra så svarar jag gärna på frågor. Kommentarsfältet kostar inget att använda.

PS. Om du orkat läsa så här långt så är du värd en belöning. Samtliga keynotes filmades och ligger uppe via http://w2tv.co. Häll upp en stor kopp java och berika din själ. DS.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site