// du läser...

Entreprenörskap

Gör Headweb rätt med hyrfilm på Facebook?

Hyrfilm-över-webben-bolaget Headweb har öppnat en ”e-handel” på Facebook. Egentligen är det ingen handel i sin rätta bemärkelse utan ett inropat flashfönster där du kan hyra film och se trailers (mao något de kan placera off-site på andra ställen också). Ser att några personer i mitt Facebook-flöde spontant verkar gilla upplägget och växlar över till branschpress för att få se några placerade pressreleaser. Hos Dagensmedia fastnar jag för ett citat av Peter Alvarsson (VD Headweb).

– Vi vill synas i fler kanaler och visa film där folk är. Vi behöver inte skyffla alla till headweb.com

Om vi utgår från citatet så är det helt rätt tänkt. Där publiken finns ska du finnas. Basta. Härligt, ett företag som förstår principen. Men sen kommer funderingarna. Är verkligen det här applicerbart på strömmande film, alltså ”långfilm”. Inte klipp, inte 2-5 minuter snabba delningsbara saker utan 1-2 timmar riktig film eller är det här inget annat än ett större reklamfönster som de facto visar upp den köpbara produkten ifråga?

Jag vill personligen tro, utan någon som helst marknadsdata, att steget från att snacka runt på Facebook och kolla på en (lång)film är relativt långt ifrån varandra. I den stressade värld vi lever i är det nog enbart ett fåtal som helt hux-flux kan (eller tror sig kunna) lossa 1-2 timmar för att lite halvspontant kolla in en rulle. Om så är fallet så ser jag Headwebs satsning med ett par andra glasögon, speciellt om de kommer att applicera den här lösningen på andra siter (vilket de kommer göra).

Handlar det då om att vara nära konsumenten och påverka inför ett kommande köpbeslut eller om att få surfaren ifråga att på ett så enkelt sätt som möjligt skicka över några tior för digital hyra för att några minuter in komma på att de inte har tid, och därmed inte belasta systemet mer? Eller är det en kanske helt sonika en välgrundad affärsstrategisk satsning som bygger på såväl målgruppsanalys som bra användardata…

Jag hoppas personligen på det senare, även om magkänslan säger annat, och längtar efter den dagen då man får se lite siffror på hur det hela gått. Hur som så är det aldrig fel att testa om man har resurserna.


  • http://www.bjornsennbrink.se Björn Sennbrink

    Jag såg också nyhetsbrevet från Headweb men jag tycker inte att det finns en diskrepans mellan innehållet pressmeddelandet och ”appen” på Facebook.

    Det här är första exemplet på någon slags funktionalitet rörande butiksfunktionen på Facebook och även om det är en till synes halvhjärtat satsning tycker jag istället att vi ska hylla Peter o Co för att de tar det här till nästa nivå.

  • http://twitter.com/agaton Anton Johansson

    Jag tror det handlar om konvertering. Det måste vara enklare att få någon att klicka till sig en billig film i en miljö de litar på och hänger i hela tiden, än att först få dem att gå till headweb och sen köpa filmen.

    Man slipper helt enkelt steget att hoppa till headwebs site från Facebook. Vilket, åtminstone i teorin, bör gagna konsumenterna.

    Jag börjar generellt tänka steget ”efter browsern”. Nu kan vi se såväl videofilmer som videoklipp, som bilder, som länkar, som annan inline media och allt som länkas på facebook/twitter etc direkt i själva sajten. #newtwitter är ett annat exempel. Flipboard ett tredje.

    Det här med att gå till ännu en url i en browser är ju ett steg man egentligen vill komma bort ifrån i framtiden, tror jag. Varför klicka sig ifrån Facebook.com när upplevelsen är säkrare, minst lika bra och dessutom ”närmare” (1 klick istället för ett nytt fönster).

    Jag tror det här är jättesmart. Frågan är om de är före sin tid, eller inte.

  • http://www.etui.se tjompa

    Menade inte att det var någon skillnad på vad som sades och vad som ges. Min fundering ligger kring hur den stora gruppen människor som använder tjänsten de facto gör det. Att teamet ska pushas för att de gör något nytt är det som sagt ingen tvekan om men det jag tangerar här är de absoluta ytterkanterna av själva affären, inte testandet.

  • http://www.etui.se tjompa

    Är med på konverteringstanken och det är det jag menar med att få över några tior. Funderar dock på om det där med miljö gör sig gällande för långfilmer (sett till konsumtion idag och den absolut närmsta tiden).

    För skojs skull hörde jag av mig till lite olika personer igår som jag vet ligger nära att hyra film via www och fler som gör det. Blandade kön och åldrar. Flera tyckte att det här var en rolig grej men på frågan om vad som föregår själva köpet, hur det kopplas samman till det som händer IRL för personen och hur viktig en videosites sök/uppvisning av omslag är så är vi tillbaka där mina tankar ligger. Att många sällan spontant sätter på en köpt långfilm (utan minsta empeiri verkar det kunna vara lättare för vissa att sätta på något de inte betalat för).

    Intressant tanke med ”efter browsern”. I min snabba reflektion missade jag tanken kring de uppkopplade TV-apparaterna som börjar pumpas ut från fabrikerna. Med snabb inloggning till FB och personen färdig i soffan så kanske det finns en, om än lite avlägsen, potential. Kommer ta ett tag innan penetrationen av produkterna är stor nog bara.

    Med det sagt så måste jag ju tillägga, är helt med på vad du menar Anton och om vi ser det hela som ett experiment för att se vart det tar vägen så är det, som sagt, precis som det ska vara. Om det är direkt kopplat till affären som sådan (alltså inte siten som sådan utan pengar in – som en marknadsåtgärd) så är jag lite mer fundersam.

  • http://twitter.com/agaton Anton Johansson

    Hoppas de ger oss en transparent genomgång av resultatet later on, således :)

  • Pingback: veckan som gick – vecka 44 « mymlan. the real.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site