// du läser...

Läsvärt

Tommie´s läsvärda – 2010/08/31

  • The Majority of Business Are Using Social Marketing, But Why?
    - Bättre att mäta något än inget alls. Men vad som också är viktigt är att skapa ett intresse för det man mätar. Och där finns det ännu mer att lära.
  • Veckan som gick – vecka 34
    - SSBD är tillbaka med sina veckobrev. Intresserad av tidningsbranschen, då är det här ett måste.
  • Webbens bästa #blänkare!
  • How to Fail as a Marketer in 10 Easy Steps
    - Kanske låter lite löjligt med 10 enkla tips som får sig att vara sämst i klassen, dock visar min erfarenhet att alldeles för många företag med bravur fyller upp mer än hälften av punkterna. Gå igenom, fundera. Hur många av siffrorna kan appliceras på din verksamhet?
  • Learning from My Online Mistakes – The Conversation – Harvard Business Revi
  • Brands Behaving Naturally – A Refreshing Experience | Truly Deeply/Madly
    - Ett mycket bra exempel på när personal avdramatiserar och visar på att ett varumärke kan agera på personlig nivå. Se, inspireras och lyssna till applåderna som personen får. När fick ert företag applåder senast?
  • 35 Best Free Chrome Extensions for Web Developers
    - Ett tipsmegentligen menar för utvecklare men på listan kan alla som jobbar mot webben hitta små plugins som gör vardagen lite enklare. Om du inte testar Chrome, do it! Mitt förstahandsval utan tvekan.
  • Pure Creativity is Useless
    - Det Penn tar upp stämmer bra. En av anledningarna anser jag vara att fler företag och organisationer tar hjälp av ”social medier gurus” som ofta inte kan ett smack om djupare tankar kring marknadsföring, sälj eller affärutveckling (eller har låg kunskap). Lösningen ligger i att man som köpare måste hälla upp en kopp kaffe och tänka till kring vilka personer man har i arbetsgruppen. Och viktigast av allt, fokusera inte på ordet ”kampanj”, din kund ser inte relationen som något tillfälligt.
  • Can Augmented Reality Help Save the Print Publishing Industry?
    - Här finns det möjligheter. Dock krävs det en hel del för att en tidning ska kunna komma igång med AR, både sett till kunskap internt men också stabila leverantörer (och kostnaden som kommer därtill). Men det är helt klart coolt och skulle defenitivt kunna skapa bra mervärden till rätt publik (de som idag inte har för stora hinder med tekniken). Kan AR vara en del av räddningen för papper sett över tid?
  • Expert hyllar personalen
    - Byrån Volt och Expert är fortfarande ute och cyklar. Ett tydligt exempel på när man håller sig fast vid gamla tankar, tankar som att Experts säljare de facto har mycket kunskap. Så var det för ett gäng år sedan, så är det inte nu. Jobba om strategin, hitta nytt sätt för differentiering är mitt tips. Alternativet är att gå under.
  • E-readers Are the Future, But Is the iPad Among Them?
    - Liggerr helt i linje med hur jag ser på saken. Sen en iPad införskaffades har min e-boksläsning stigit med många hundra procent och bokläsningen överlag med 70-80 procent (pga tillgängligheten). Dock sitter jag i detta nu och lägger en beställning på en Kindle då man lätt kommer fram till att iPaden inte är den optimalaste enheten för böcker.
  • brand google's communication visibility could be a problem
    - Ligger en klar poäng i det här. Google måste göra något innan bägaren tippar över.
  • Playgrounds flyttar ut – Playground Playgrounds
    - Åkestam visar på ett bra sätt hur man kan använda positioneringstjänser för att skapa något helt nytt i sin kommunikation. Personligen hade jag dock hellre sett att man använde en lösning som attraherade personer från både Gowalla och Foursquare. Hursom, ett bra exempel so far. Går helt i linje med övrig kommunikation om att de ber kunderna att ”gå ut”.
  • Another Newspaper Site Launches Its Own Daily Deals Service
    - Inom inte alltför lång tid kommer vi säkert att se fler sådana här exempel i Sverige. Om du sitter på marknadssidan kan det vara en god idé att fundera på om det kan vara något för din produkt och kanske även om du kan ta fördelen av situationen redan i förtid.
  • BBC iPlayer Should Work For Brits Abroad, Global Version 'Within A Year'
    - Och medan du väntar rekommenderar jag att du googlar på ”Witopia”. Kostar inte många dollars för ett år och ger tillgång till bl.a. BBC. Att du kan surfa anonymt är en bonus. Ställ frågor om du är sugen men något verkar oklart.
  • Does Your Landing Page Say Trust Me?
    - Texten ger dig inget du ute redan viste, och det är själva poängen.
  • Attention Internet Folks: Facebook Apparently Owns the Word “Book”
    - Så kan det vara i detmförlovade landet. Skevt, ellerhur?
  • Google launches new Real Time Search tools
    - Håll koll på utvecklingen av den här. Personligen ska jag sätta upp några alerts och se hur duktiga google är på att skrapa upp snabb information åt mig och några utvalda kunder.
  • 3 Steps To A Killer Freelance Social Media Process
    - Utan vidare tvekan en av de bättre och ner kärnfulla texterna jag läst på länge. Innehållet är förvisso främst riktat till frilansare men i stort går det egentligen att rikta mot alla som arbetar med marknadsföring och ligger någorlunda ”långt fram”. Läs. Reflektera.
  • Får man Facebooka på jobbet? | IHM Business School
    - Ett av de bättre inläggen i frågan för de som inte har så stor förkunskap. Passar nog som hand i handske för många i ledande position på köpsidan. Läs, ladda ner dokumentet och sätt ihop en arbetsgrupp för vidare samtal i ämnet. Och nej, gör det inte nästa år… gör det nu. Ni kommer tjäna på det.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site