// du läser...

Media

Kommentarer & tankar kring Sydsvenskans Android-app

Tidigare idag så såg jag att Swedroid hade skrivit några rader om att Sydsvenskan släppt en tidig version av en Android-app för sitt nyhetsflöde. I sitt Twitterflöde berättade man om det hela och bad om feedback för applikationen ifråga.

Personligen tycker jag att det här är att visa framfötterna och att någon tänkt till. Nyhetsbranschen är i vissa frågor alldeles för linjär i sitt handlande. Alla pratar fortfarande iPhone trots att användarantalet av Androidtelefoner håller på att explodera som ett exempel (saligförklaringen av iPaden ska vi inte prata om). Troligen en blandning mellan okunskap och önskan om att hitta den totala sanningen för nya affärsmodeller om jag hårddrar det hela i en mening. Och för att ingen ska dissa mig som en Applehatare rakt av förtydligare jag med att jag använder både iPhone och Nexus One (2.1) simultant – en självklarhet för mitt arbete.

Hursom. Det hela sköts så far nästan helt rätt. Att snabbt få ut produkten och låta publiken (oavsett om det är primär eller sekundär dito) vara med och tycka, rapportera och påverka ligger inte bara rätt i tiden, det är dessutom mycket smart av flertalet anledningar.

När jag dock kollar på sydsvenskan.se så hittar jag inte en rad om det hela vilket känns konstigt (kanske finns där men gjorde en snabb översyn + sökte på “android”). Som flera av de som jobbar med mig vet om är jag en av dem som “kan” sociala medier och är väldigt bred i såväl webbkunskap som marknadsstrategiska frågor och försäljning. Men jag är definitivt inte en av dem som basunerar ut att Twitter är den stora sanningen och att alla finns där. Vill man bygga varumärke bör man primärt nå Androidanvändare i sin befintliga läsarskara. Iom att de redan är “vänner” av varumärket så har de en större förståelse för hur de önskar att produkten utvecklas och skapas, de har en bättre “förförståelse” som man så vackert kallar det. Självklart ligger det inget fel i att även dra ut en stänkare på Twitter och nå en del techiga early adopters och annat nyhetsfolk (japp, det finns en hord av dem på Twitter) men om det är enda vägen är det fel i en grundläggande kommunikativ tanke. Återigen, friskriver mig från att jag missat något i upplägget, om så är fallet så lägg gärna en kommentar.

Så. Hur fungerar då appen?

Överlag skulle jag vilja säga att den fungerar helt skapligt för att vara en tidig version. Gissar på att det finns två alternativ just nu. Antingen så finns det en hyggligt definierad roadmap och vi kommer se en app som utvecklas allteftersom redan befintliga idéer och funktioner byggs in ELLER så är det här mer eller mindre det som komma skall. Man tar in kommentarer och feedback, tar ett beslut om vad som ska implementeras och fokuserar sedan på annat tillsvidare. Det är de två vägarna som brukar göra sig gällande när man släpper en sak såhär. Jag hoppas självklart på det första alternativet men förstår om man behöver pytsa ut resurserna lite här och där iom att vi nyligen sett en ny webbrelease och lite annat som kommer kräva sina resp. dollars.

Efter som jag är “en sur konsult” som en herre så trevligt kallade mig så kommer jag nedan att fokusera på några av de delarna som fungerar mindre bra och skulle behöva lite arbete. Ser bara till det befintliga och väljer att inte fokusera på tankar och idéer om hur appen rent funktionsmässigt skulle kunna utvecklas.

(Skärmdump via swedroid.se)

Har du en Androidapp och vill följa med kring punkterna nedan så är det bara att gå in på Market och söka efter Sydsvenskan, ladda ner och följa med (nej, lyxar inte med QR-koder och annat idag – något får du göra själv).

  • Är riktigt förvånad över att det inte finns någon som helst genomgripande känsla för form/det grafiska som får webben och android-appen att kännas som de arbetar ur samma varumärke. Att skapa en homogen helhet genom formen oavsett plattform måste väl ändå ses som en av de viktigare beståndsdelarna i den värld nyhetsmedium lever i just nu (gäller förvisso alla verksamheter). Lösning: Ändra form på androidappen och låt den starkt inspireras av sydsvenskan.se (samt pappersupplagan i den mån det är möjligt).
  • Skulle överväga att inte ha rundade hörn på båda menyerna, gör GUI lite för “geggigt”, speciellt tillsammans med skuggningarna som används i formen. Nyheter har ett grundläggande värde i att vara klara och fasta i sitt budskap, något som måste vandra ner till form och teknik.
  • Inne på en artikel hade jag lagt till möjligheter att ”sälja in” mer av tidningens material. Nu är det som att app-surfning är som webben sågs tidigare dvs. helt hierarkisk. Skjut ut top-tre från löpet, kategorilänkar eller vad som helst som får användaren att jobba sig längre och längre in istället för att man via telefonen måste backa till föregående sida. Tänk tredimisionellt istället för två.
  • Gillar att man kan bläddra mellan artiklar (t.ex. löpet) genom att dra fingret horisontellt över skärmen. Dock finns ingen som helst visuell hjälp av att det hela är möjligt vilket behövs för de som är en medelanvändare.
  • Ge användaren möjlighet att ladda in mer än de senaste 10 artiklarna inom resp. kategori (detta kan ha att göra med att jag just installerade programmet men det verkar inte så).
  • Gillar starkt att man kan bygga sitt eget menysystem (som snabblänkar i foten) genom att gå in under “Mer >” och stjärnmarkera det man är intresserad av. Det här är något vi kommer att få se i fler program och framförallt se på fler webbsidor. Men varför går det bara att göra på huvudkategorier och inte längre ner i hierarkin?
  • Via menyknappen finns snabblänkar till Kategorier, Tipsa vän samt Spara (för offlinevisning). När det gäller den senare, Spara, så vore det bra om resp. artikel som man sparat får någon form av visuell markering i sin resp. listning. För att förtydliga, om jag går in i t.ex. artikellistningen Sverige och “Sparar” tre artiklar och vidare tittar på listan igen bör det framgå vad jag sparat och vad jag inte sparat.
  • När man listar artiklar (oavsett vy i programmet) och det är en kortare rubrik som bara finns på en rad och som är från tidigare dygn så klipps “igår” på hälften i tidsangivelsen.
  • Samtliga artiklar ser mer eller mindre exakt likadana ut (gäller även resp. kategori). Skulle inte skada med att få till en visuell särskiljning lite här och där. Kan vara artikelbilder eller andra grafiska element. Som det är nu blir all information generisk när man tappat fokus från rubrikerna.

Så. Det var mina 5 cents om Sydsvenskans Android-app. Varken mer eller mindre. Tycker du att jag är helt ute och cyklar, önskar att jag förklarar mer annat så välkommen att lägg en kommentar. För att få ett trevlig avslut så återigen, på det hela är Sydsvenskans initiativ en bra spår och fler borde följa efter.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site