// du läser...

Reklam / PR

Avslöjar Resumé eller har Telia en fnurra på marknad?

En rubrik sticker just nu ut ur RSS-flödet. Den är signerad Resumé och lyder som följer.

”Telia-familjen läggs ned av DDB

Klickar och läser vidare. Resumé dundrar på i sann kvällspress anda om att dom ”avslöjar” det hela genom att de hittat en film från det nya reklamkonceptet på Youtube. Branschen är i chock. Hur kunde det här hända, varför och på vilket sätt suger den nya filmen, är det verkligen ett koncept eller kan man se det som en stand-alone.

Jag har personligen aldrig vart en fan av konceptet i fråga (inte heller företaget trots att jag är kund) men förstår att det fungerar på den breda massan. Men det är oviktigt. Det intressanta ligger i artikeln.

Det finns två möjligheter här.

  1. Resumé fiskar läsare likt kvällspressen med en slående rubrik, ett kort citat från DDB och låter ankdammens invånare gå igång – allt baserat på t.ex. ett tips/pressrelease från Telia.
  2. Resumé har de facto hittat filmen och känner att de har ett stort ”avslöjande” på gång.

Om vi provar på lite fakta innan vi gör ett väldefinierat val, slänger upp lite punkter på bordet…

  • Kontot som läckt ut klippet är Telia (japp, Telias konto). Tror att Telia vid det här laget är nog duktiga på att skilja hur man gör en snackis av något och att det sällan går att göra via den här vägen om man publicerar i eget namn.
  • Reklamfilmen gick, vad jag vill minnas, på Tv4 hela morgonen idag (eller så var det en annan på samma koncept, var lite trött). Tv4´s morgon-TV har några tittare i vårt avlånga land.

… så kommer vi fram till ett svarsalternativ som är troligare än det andra (förklaring för dig som är en av de som hänger på Resumé: det är nummer 1 jag menar här).

Mitt förakt för branschmedia står med andra ord kvar. Och ändå klickade jag på rubriken. En kålsupare likt de andra, skyller dock på nödvändig omvärldsanalys & research för en halvdöd blogg. Vad är din ursäkt?

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site