// du läser...

Spaning

Hur fungerar morgondagens typografi på webben?

Sedan internet låg i sin linda har en av webbens egentliga grundstenar sett mer eller mindre likadana ut. Färg, form och funktion har utvecklats och har gått hand i hand med såväl teknik som bandbredd. Varumärken och åsikter har kommunicerats genom formgivarnas vässade svärd medan de tappra innehållsproducenterna enbart arbetat med stavelsernas sammanhängande betydelse. Jag tänker på det textuella och de bokstäver som de facto är själva grundfundamentet på det vi kallar internet.

Som många vet så kan man inte ägna sig åt fritt kreerande kring typsnitt på webben. Utan att bli alltför djuplodande kring det tekniska så är det lätt förklarat så att webbläsare, installerade typsnitt och annat kul sätter upp spelreglerna. Det finns några få typsnitt praktiskt taget samtliga datorer och  andra enheter har förinställt. Som siteägare, alltså bärare av information måste man hålla sig inom vissa ramar för att vara säker på att den tänkta mottagaren ska ha en möjlighet att ta till sig informationen. Med andra ord se det textulla på ett sätt som du tänkt och de förstår.  Det mesta runt texten man däremot kunnat påverka i olika grader allteftersom tid och teknik har fått sin gilla gång. Många är vi som med ett leende tittar tillbaka på tiden då bakgrundsljud och blinkande ting var vardagsmat. Idag är läget annorlunda.

Marilynfont

Man behöver inte vara kommunikatör för att förstå att upplägget har haft en inlåsningsmekanism inbyggt i sitt egna varande. Vart än man vänder blicken utanför webben så ser man betydelsen av att kunna påverka upplevelsen av budskapet inte bara genom formens funktioner kring  själva typsnittet utan även med typsnittet som sådant. I magasin, tidningar och på affischer kanske det blir extra tydligt. För att inte tala om alla förpackningar. Listan på exempel kan göras lång…

Över tid kommer kommer vi med största möjliga sannolikhet och med glädje i blicken kunna riva de murar som låst in typsnitten på internet. Nycklarna finns där ute men kartan är ännu inte riktigt definierad. Att utvecklingen går i rasande takt kan vi nog enas om men det betyder inte nödvändigtvis att det underlättar i den här frågan. Nya  aktörer och standarder dyker upp, programmen förändras och antalet enheter som ansluts mot webben formligen exploderar. Det är kaotiskt men en intressant resa.

Så.

Slut dina ögon och visualisera ett internet där allt du är van vid kring rubriker och andra texter är som bortblåst. Möjligen är det så att  informationen och ditt handlande i tid och rum påverkar bokstäverna som du läser. Du lutar dig mot skärmen för att fördjupa dig i den intressanta artikeln och som genom trolleri blir texten större och byter karaktär till något mer lättläst. Kanske förändras den till och med till något som för mig skulle vara helt oläsligt, för just idag har du ju glömt dina glasögon hemma och webben ändrar skärpa för att kompensera din tankspriddhet. Eller så är det som så att du går in på din tidnings webbsida och direkt ser att dina aktier gått i botten genom att rubriken är av traditionell horror-karaktär. Du känner en klump i magen men blir genast lättad av direktmeddelandet från din favorittjänst Youtwitface där din respektive skriver om er stundande weekendtrip. Typsnittet förändras långsamt medan hon skriver från det traditionella Verdana till ett aningens mer sexigt för att slutligen avslutas med något som mest skulle kunna beskrivas som noter. Voicefont, det nyaste bland nytt.

Men nu är nu och texten du just läst har med största sannolikhet sett likadan ut under den minut det tog dig att komma hit (om den gjort det bör du bli lite orolig). Framtiden är med andra ord en bit bort. Genom videon nedan, en kort beskrivning av Laika, får du dock en uppfattning om åt vilket håll vindarna möjligen kan blåsa. För det är ju som så att bara för att det alltid vart på ett visst sätt så behöver det inte vara den slutgiltiga sanningen. Eller tror du att det inte blir bättre än där vi är nu?

LAIKA from Michael Flückiger on Vimeo.

Intressanta länkar i sammanhanget:

Disclaimer: Jag är vare sig formgivare eller hardcore-kodare vilket möjligen kan innebära vissa meningsfel. Sladda gärna till i kommentarerna om jag är ute och cyklar så blir vi alla en anings smartare.

  • Pingback: Tweets that mention Som i ett etui.se – kommunikation, webb & entreprenörskap » Hur fungerar morgondagens typografi på webben? -- Topsy.com

  • http://www.bryngfors.com Nisse Bryngfors

    Intressanta och annorlunda tankar om typografi på nätet. Tveksam till hur användbart det verkligen skulle vara, men ändå en kul idé.

    Du missar lite i inlägget att det sedan länge går att använda valfritt typsnitt i åtminstone rubriker genom att använda sIFR (använder Flash). Det bästa vore naturligtvis att ha stöd för det direkt i webbläsarna, och det är pågång, men fram tills dess är det en helt ok lösning att dra nytta av Flash.

  • Bryngfors

    Intressanta och annorlunda tankar om typografi på nätet. Tveksam till hur användbart det verkligen skulle vara, men ändå en kul idé.

    Du missar lite i inlägget att det sedan länge går att använda valfritt typsnitt i åtminstone rubriker genom att använda sIFR (använder Flash). Det bästa vore naturligtvis att ha stöd för det direkt i webbläsarna, och det är pågång, men fram tills dess är det en helt ok lösning att dra nytta av Flash.

  • http://www.etui.se tjompa

    Ibland kanske man inte ser nyttan fören man är där rent tekniskt? Det var få som såg nyttan med både datorer och internet för inte så många år sedan ;) .

    Inlägget var mer menat som en bredare vinkel i diskussionen kring typsnitt på nätet och inte som den slutgiltiga sanningen kring vad som går resp. inte går att göra med de tekniker vi kan röra oss med idag.

    Men när vi är inne på sIFR-prylar så syns väl inte för de som har flashblockare (många yngre, early adopers, hardcoresurfare), är inte plattformsorberoende (blir kekko via mobilen) och inte förenligt med bra SEO-tänk. Eller är jag ute och cyklar?

  • http://www.etui.se tjompa

    Ibland kanske man inte ser nyttan fören man är där rent tekniskt? Det var få som såg nyttan med både datorer och internet för inte så många år sedan ;) .

    Inlägget var mer menat som en bredare vinkel i diskussionen kring typsnitt på nätet och inte som den slutgiltiga sanningen kring vad som går resp. inte går att göra med de tekniker vi kan röra oss med idag.

    Men när vi är inne på sIFR-prylar så syns väl inte för de som har flashblockare (många yngre, early adopers, hardcoresurfare), är inte plattformsorberoende (blir kekko via mobilen) och inte förenligt med bra SEO-tänk. Eller är jag ute och cyklar?

  • http://www.bryngfors.com Nisse Bryngfors

    Är helt med dig. Gillar när man tänker lite utanför ”boxen”, oftast blir man just begränsad av vad som för tillfället går att göra (jag hamnar ofta där, som du märkte).

    När det gäller sIFR så fungerar det utmärkt oavsett plattform och användarnas inställningar. De som har Flash ser ett snyggt typsnitt och alla andra ser vanlig html-text med standardtypsnitt. SEO påverkas inte negativt överhuvudtaget eftersom det alltid finns html-text ”bakom”, som ersätts med Flash via javascript. Som jag skrev så hade det naturligtvis varit bättre om detta stöd fanns direkt i webbläsarna, men vi är inte riktigt där än. Tills vi är det tycker jag det är helt okej att höja upplevelsen genom att använda Flash.

  • http://www.bryngfors.com Nisse Bryngfors

    Är helt med dig. Gillar när man tänker lite utanför ”boxen”, oftast blir man just begränsad av vad som för tillfället går att göra (jag hamnar ofta där, som du märkte).

    När det gäller sIFR så fungerar det utmärkt oavsett plattform och användarnas inställningar. De som har Flash ser ett snyggt typsnitt och alla andra ser vanlig html-text med standardtypsnitt. SEO påverkas inte negativt överhuvudtaget eftersom det alltid finns html-text ”bakom”, som ersätts med Flash via javascript. Som jag skrev så hade det naturligtvis varit bättre om detta stöd fanns direkt i webbläsarna, men vi är inte riktigt där än. Tills vi är det tycker jag det är helt okej att höja upplevelsen genom att använda Flash.

  • Pingback: Kortbloggat:Digitalpr.se-2009/10/29

  • Daniel Bruce

    Att typografin på webben varit så begränsad är faktiskt både på gott och ont.

    Det goda med det är att även de som saknar någon som helst känsla för god form och typografi begränsas i sina möjligheter göra ”misstag”. Den dag de kan välja från alla tillgängliga typsnitt kommer vi med all säkerhet få se fler löptexter satta i Giddyup eller Eurostile.

    Faktum är att begränsningen i webbens begynnelse också var till fördel även för proffsen. Då kvalitén på skärmarna gjorde det direkt olämpligt att inte använda typsnitt speciellt framtagna för just detta ändamål. Men det var då det.

    Med dagens högupplösta skärmar är möjligheterna att välja olika typsnitt större utan att totalt förlora läsbarheten. Att Windows numer också levereras med kantutjämningen på* i webbläsaren är ytterligare en bonus. Som exepel kan nämnas att det bara för några år sedan var det ju ett big no no att använda serif-teckensnitt till löptexter online. Idag gör många det föredömligt bra. Bland annat nämner jag gärna http://www.nytimes.com/.

    Så what's next? Som ni tidigare nämnt så används ju idag olika tekniker för att välja fritt bland alla typsnitt. sIFR, Cufón och liknande är bra för huvudrubriker men saknar mycket av möjligheterna som finns med klassisk html text. @font-face fungerar ju bättre och bättre men då dyker ju istället rättighetsfrågan upp.

    Typekit.com, Kernest.com och liknade ger dig möjligheten att välja bland typsnitt med rättigheter för webbpublicering men de är ju inte alls de man är vana med att använda offline.

    Skulle kunna skriva en roman om detta ämne men är ju på tok för dålig på skrivande så jag hänvisar till lite annan bra läsning. Börja här för att uppdatera dig om möjligheterna:

    http://www.smashingmagazine.com/2009/10/22/rich

    Diskussioner om vad god typografi på webben är berörs dock inte.

    *) Så har jag läst i alla fall.

  • danielbruce

    Att typografin på webben varit så begränsad är faktiskt både på gott och ont.

    Det goda med det är att även de som saknar någon som helst känsla för god form och typografi begränsas i sina möjligheter göra ”misstag”. Den dag de kan välja från alla tillgängliga typsnitt kommer vi med all säkerhet få se fler löptexter satta i Giddyup eller Eurostile.

    Faktum är att begränsningen i webbens begynnelse också var till fördel även för proffsen. Då kvalitén på skärmarna gjorde det direkt olämpligt att inte använda typsnitt speciellt framtagna för just detta ändamål. Men det var då det.

    Med dagens högupplösta skärmar är möjligheterna att välja olika typsnitt större utan att totalt förlora läsbarheten. Att Windows numer också levereras med kantutjämningen på* i webbläsaren är ytterligare en bonus. Som exepel kan nämnas att det bara för några år sedan var det ju ett big no no att använda serif-teckensnitt till löptexter online. Idag gör många det föredömligt bra. Bland annat nämner jag gärna http://www.nytimes.com/.

    Så what's next? Som ni tidigare nämnt så används ju idag olika tekniker för att välja fritt bland alla typsnitt. sIFR, Cufón och liknande är bra för huvudrubriker men saknar mycket av möjligheterna som finns med klassisk html text. @font-face fungerar ju bättre och bättre men då dyker ju istället rättighetsfrågan upp.

    Typekit.com, Kernest.com och liknade ger dig möjligheten att välja bland typsnitt med rättigheter för webbpublicering men de är ju inte alls de man är vana med att använda offline.

    Skulle kunna skriva en roman om detta ämne men är ju på tok för dålig på skrivande så jag hänvisar till lite annan bra läsning. Börja här för att uppdatera dig om möjligheterna:

    http://www.smashingmagazine.com/2009/10/22/rich

    Diskussioner om vad god typografi på webben är berörs dock inte.

    *) Så har jag läst i alla fall.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site