// du läser...

Marknad / Kommunikation

Ska du ha pomfa vid sidan av loggan?

Du är kreatör – ditt jobb är att kreera. Du är programmerare – ditt jobb är att programmera. Du är livegen – ditt jobb är att prostituera dig.

Projekt och briefer landar på ditt bord från någon form av helvetets niagara. ”Alltför ofta” och ”helt tiden” har blivit ditt svar på det mesta. Stressen piskar dig så till den milda grad att smärtan efter slagen börjar bli till ett gift. Inte heller idag finns tiden att samla information, brainstorma, diskutera, ändra eller utveckla. Du har hamnat på en Fast Food byrå, i en småföretagarspiral eller bara på en kreativ arbetsplats som just förstått den reella innebörden i ordet ”lågkonjuktur”. Grattis.

Jag heter Tommie och är i normala fall personen på andra sidan. Personen som får dig att må precis sådär underbart. Personen som vill förstå dig bättre.

Livet är med andra ord relativt stressigt och plötsligt smäller det till på ditt skrivbord. Det är ytterligare något som måste tryckas ur din hjärna och dina lemmar. En logga bajsar man väl ut på några timmar, visst klarar du av att designa den där webbsidan på en dag. Kodning också? Självklart. En apa göre sig icke besvär.

Det är vid sådana här tillfällen man måste vara redo. Man måste ha fickorna fulla av kreativ ammunition. Du måste vara redo. Alltid.

Tipsen nedan kommer i bearbetad form från Stephanie Orma som delar med sig av sina tankar i ämnet om hur man som kreatör bör tackla världen. Stephanie är copy, grafisk formgivare och illustratör på en byrå i San Francisco och tillika skribent och frilansare vid sidan av.

french_fries_design

Du har alltså precis fått på dig ännu ett gig. Det skulle vart klart igår. Välkommen – en punktlista för ett bättre liv.

  1. Ha alltid kreativa källor runtom dig som du kan suga ut inspiration ur varje dag, hela tiden. Det kan vara tidningar, magasin, siter, böcker eller något annat. För vissa fungerar posters över väggarna och för andra handlar det om bakgrundsbilder satta på random. Vad du än gör, maximera intrycken.
  2. Är du stressad, börja inte lek med olika fonter, håll dig till de säkra korten. I den situation du är i ska man inte börja sväva ut på hal is. Ta upp dom säkra korten Garamond, Caslon, Gill Sans, Frutiger, etc.
  3. Om du har möjlighet så se till att bli briefad så tidigt det bara går. Får hjärnan lite egen inkubationstid så kan du ha mycket att vinna oavsett om processen är en halvdag eller två dygn.
  4. Dra igång Spotify (eller liknande), ratta in spellistan full med favoriter, låt dina nya fina hörlurar smeka dina öron. Och. Kör. Full spetta, högre volym och mer tinnitus. Musik får dig att slappna av men förflyttar dig även till rätt mood. Att såväl bakgrundsljud som dina egna tankar dövas är vad vi strateger kallar för synergieffekter.
  5. Ta med dig jobbet hem, lägg lite av din fritid. Du sätter när allt kommer omkring ditt namn på det levererade och ibland får man kasta upp några egna dollar för att komma hela vägen fram. Det här är en punkt jag diskuterat mycket med frilansare inom form och som verkar vara lite av en svårdiskuterad för dels folk utanför den kreativa världen och dels många dödliga anställda. Självklart handlar det hela om eget driv, synen på sin egen framtid och insikt kring sitt sitt varande.
  6. Den här är för bra för att inte citeras.”It pains me to say this one…let it go. Just let the design go. Put the mouse down, step away from the keyboard, and just walk away.”

Kontenta. Om du är en kretaör som fastnat på vad Stephanie kallar för ett ”fast food” design jobb så ska du vara medveten om att det kan resultera i ren och skär kreativ utbrändhet. Som aska ligger du där och kippar efter andan tillslut och de enda jobben som finns tillgängliga är ett vick på Lidls reklamavdelning (Biltema hade tyvärr fullt när du frågade).

En lösning för stunden, eller så långt din leklust mäktar med, är enligt samma kvinna att du går på jakt utanför din arbetsplats. Frilansa, gå lite kurser, måla, jobba på mappen osv. Allt som får dig att hålla den kreativa fanan på topp.  Allt som får dig att inte gå en kreativ död till mötes.

”And remember, the next time you’re asked to hurry up and be creative take a moment for yourself, pause, breathe and then in your most nasal, drive-through window voice inquire, “Honey, do you want fries with that logo?””

Basta. Allt dör om man inte tar hand om det varsamt och med stort hjärta. Eller vad tror du?

  • Ta inte mina fria översättningar och smygtolkningar för givet, läs den riktiga postningen borta på smashingmagazine.com.
  • Läs vilka andra artiklar Stephanie har skrivit.

PS. Observera att tänket som här ovan appliceras på kreatörer 1) kan få dig att förstå dessa bättre om du jobbar med dem men även 2) kan appliceras på andra branscher, kanske tom på din och dig. DS.

  • http://www.jonbuscall.com Jon Buscall

    Härligt! Jag känner mig igen i det här. Tack för det, Tommie. Nu vet jag.

    Jag tror att man måste våga begrenser men när man är frilans är det svårt.

    Jon Buscalls bloggade senast om Write Email that Sells

  • http://albylien.net/b/ LenaMaria

    Tyvärr är det redan försent för mig. Kreativ på kommando funkar helt enkelt inte.

    LenaMarias bloggade senast om Studier – the sequel

  • Fredrik

    Jag både gillar och ogillar den hår texten. Till att börja med känns den anpassad efter folk som har ett fast jobb. Även om en de flesta tankarna även kan appliceras på oss som är frilans.

    Briefer är något jag inte sett sen jag slutade skolan (med undantag från dig Tommie, som jag alltid får brief av). Jag frågade en av mina uppdragsgivare (som titulerar sig som CD) efter brief en gång när jag tyckte uppdraget var extra luddigt, och fick svaret: Brief!? Det kan du skriva själv.

    Tipsen för att få igång kreativiteten har jag inte mycket att säga om förutom att det som funkar är väldigt individuellt. Jag vill lägga till en gammal klassiker till punkt 1, gå bort från datorn och gör något annat. Det brukar funka för mig.

    Punkt nr 5 har jag problem med även om jag förstår poängen. Problemet är att ”driv” och ”det lilla extra” har blivit en norm inom branschen. Kunden utnyttjar det faktumet och förväntar sig alltid några extra timmar utan att betala för det. Anledningen till att det har blivit så, är delvis att vi lever i en överbefolkad bransch där det finns många som gärna jobbar gratis för att få ihop en mapp/ref jobb. Ska jag lägga extra tid på något vill jag få ut någonting utav det. Som vanligt är det: kvalitet, kostnad, tid – välj två utav dom. Tänk också på vilka signaler du sänder till kunden när du sätter ett lågt pris på din produkt – jag är billig. Det kan aldrig vara positivt om det inte är så du vill profilera dig. Säg istället – jag gör jävligt bra jobb och jag tar betalt för det. Till sist i den här punkten skulle jag vilja påstå att det är just det här tankesättet som skapar situationer som hela det här blogginlägget handlar om.

    Jag förkastar inte det som står i punkt 5 utan ger det en nyans. Tycker du själv att du har något att vinna genom att bjuda på tid ska du göra det. Men en kund ska aldrig få komma till dig och säga ”det här jobbet är ju bra för dig”, för det är upp till dig att avgöra. Oavsett om det handlar om pengar eller uppmärksamhet. Det handlar också om att ge och ta, är det en person du litar på som ger uppdraget kan det förmodligen vara smart att bjuda på lite tid.

    Boktips i ämnet som hjälpt mig mycket: How To Be A Graphic Designer Without Losing Your Soul.

  • Fredrik

    Glömde säga en sak. Om du har så mycket att göra att du inte hinner med, ta emot jobbet av kunden men lägg över det på en kompis.

  • http://www.bellgran.se Johan

    Tack för en störtskön sida…!
    / Johan

  • http://www.etui.se tjompa

    @Johan. Tackar och bockar! Ska se till att komma igång igen så att du kan få lite mer trevliga ting att läsa ;) .

  • http://www.etui.se tjompa

    @Fredrik. Bra tankar och jag förstår vad du menar på samtliga punkter (men så har vi pratat om det här några gånger tidigare). Boken ligger på läslistan redan men iom tipset så flyttas den upp mot toppen. Menar du att den är läsvärd även för en strateg som är intresserad av form? Btw. såg jag att Fuck Logic II är på väg ut i bokhandeln…

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site