// du läser...

Spaning

Feedburner stänger ner om några dagar

Feedburner är ett företag som går under den häftiga benämningen ”web feed management provider”. Krasst sett tar dom den smutsiga informationsströmmen från den här bloggen, lägger på extra bling bling och skickar ut den till dig via ett fint RSS-flöde, mail eller annat. Dom ger mig som contentfixare statistik och roliga saker tillbaka. Alla gillar varanda.

I mitten av 2007 fick vår vän Google för sig att de skulle äta upp bolaget och köpte helt sonika upp alla stackars aktier. Slurp. Inget konstigt med det heller, alla gillar ju varandra.

accont

Döm av min förvåning när jag just sprang på en blogpost om att jag måste logga in på mitt Feedburnerkonto och AKTIVT klicka på en knapp som säger ”flytta den här skiten till google”. Jag måste inte bara göra det, jag måste göra det innan den 28 februari (eller dom sätter ”planning” på den 28 feb.) för att kontot inte ska ryka, statistiken försvinna och livet bli till en enda stor 404-sida.

Wtf! Har jag sovit under en sten eller har det här kommunicerats dåligt? Inte har jag fått något mail om det i alla fall, och inte fan grottar jag ner mig i Googles FAQer när jag ligger där naken och utvilad på helgerna.

Hursom, du som har något med Feedburner att göra och inte visste det här tidigare vet mer nu. Och borde säga tack. Och borde berätta för dina polare vad som händer och dom borde säga tack. Och vi borde alla ta och bilda en klubb.

En annan dag är vi vänner. Kamrat.

google_feedburner-troja

  • http://supermumin.net Markus

    Aktiv flytt är bara ett val, inget tvång. Den kommer flyttas över automagiskt, URLen pekas om och allting kommer fortfarande funka – enda skillnaden är att du loggar in på http://feedburner.google.com

    Åtminstone om inte jag misstolkat allting jag läst om saken.

    Och på köpet med flytten får du enklare att ordna med Adsense for Feeds. Det var största anledningen till att jag flyttade över redan förra året.

    Markuss bloggade senast om Som den där pundaren på bussen

  • http://www.etui.se tjompa

    @Markus. Njaoe, halva sanningen verkar det som. Ska villigt erkänna att jag inte gjort två timmar research på den här men såhär står det hos Google:

    ”I do not want to use a Google Account. What should I do?

    Unfortunately, Google Accounts will be required for all users to maintain feed management and monetization services at Google. We are currently planning to have all accounts transferred by February 28, 2009. At that time if your account has not been updated, you will no longer be able to access your account at http://www.feedburner.com, and your feeds will either begin returning a ”404 Not Found” response or a ”301 Moved” response back to your source feed.”

    Det andra problemet med att flytta automatiskt, om det nu blir så fint, är att om man har andra googlekonton (vilket typ alla som har ett Feedburnerkonto troligen har pga målgrupp) så vill man säkerligen koppla skiten till ”rätt” konto. Vi vet ju alla hur roligt det kan bli annars ;) .

    Förra året, slutet på september… Äh. Det här är ju som en nattklubbskö. Man ska komma sent.

  • http://supermumin.net Markus

    Ajaj, ja, jo, jag har väl inte läst sådär överdrivet mycket på saken heller (det behövdes ju liksom inte när jag redan gjort flytten), jag hade bara för mig att de skulle flytta allting automagiskt. Tänkte ju inte alls på hela google account-biten.

    Man kan ju åtminstone summera saken genom att säga att det är lite smått osmidigt gjort, sådär i bakgrunden och allting menar jag. Jag har läst massvis med klagomål från amerikanska bloggar om det.

    Bah, jag är alltid den som kommer vid öppning när det gäller krogen med. Man vill ju inte gärna missa happy hour liksom..

    Markuss bloggade senast om Som den där pundaren på bussen

  • http://www.digisocial.se Fredrik Dolleus

    Oops, har nog legat under en sten också.

    Tack för tipset Tjompa! Nu har jag flyttat över mina feedburnerkonton :)

    Fredrik Dolleuss bloggade senast om Min presentation om social media på Internet Expo 2009

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site