// du läser...

Entreprenörskap

SIME – Day 2

Torsdag morgon och jag sitter här med en kopp varm kaffe på Waynes, Vasagatan, Stockholm. Gårdagens intryck från SIME börjar sjunka in lätt beblandade med intrycken från Internet Worlds Top-100 fest i går kväll. Utan att säga för mycket så kan poängteras att snittarna var goda i alla fall.

Så. Alltså dags för dag två på SIME. En dag fylld av intressanta talare och ännu mer stoppning för intellektet. Ett stort problem är att SIME inte alls tänkt på att vi som sitter vid datorer behöver el, vilket gör att det snabbt räknat finns sex eljack längs med väggarna på Rigoletto. Inte mycket mao. Med, jag gör så gott jag kan för att sitta nära ett av energihålen.

Den här posten kommer att uppdateras löpande under dagen och målet är att ligga på samma nivå som igår, en uppdatering var 30:e minut, 5 minuter efter varje genomfört seminarie.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Digital Politics (or How to become President in the US)
Dan Dubno, 6 times Emmy winning TV anchor and election commentator, CBS

Obamakampanjen. 60 officiella sidor, hundratals som inte var officiella.

Formen av kampanjen (Obana) gjordes möjlig beroende på vilken specifik plattform den applicerades på, och vilka som stod bakom den specifika delen.

Obama på youtube har blivit en hit. Både officiella filmer och användargenererade.

Super Obama world (site) är ett bra exempel på hur användargenererat innehåll som verkligen tagit spinn både under och nu strax efter kampanjen.

www.thomascrampton.com

Personer som inte hade en aning om Obama eller kampanjen blev små micromåltavlor och sparades ner i en stor databas. Det möjliggjorde att en specifik person kunde få information från kampanjansvariga om precis vilka dom skulle prata med, varför etc. Databasen går dessutom att använda vidare även nu när han har vunnit valet.

Den digitala strategin har möjliggjort att en gräsrotsrörelse utan like växt upp kring budskapet och personen. Filmer har skapats av väljare och spritts över internet. Med mycket stor framgång och praktiskt taget helt gratis.

Sarah Palin togs upp på ett inte så positivt sätt i Saturday Night Live. När klippen började seedas på internet så blev filmerna de mest sedda. Detta har troligen haft en stor inverkan på valresultatet.

Tre dagar före valet ställer Mc Cane upp i samma program (Saturday Night Live) och skämtar om sin egen strategi om han skulle bli vald. Han lyckas då med konststycket att lägga allt i händerna på ett skämt, något som inte var speciellt lyckat. Faktum är att han knappast hade kunnat göra något dummare vid just det tillfället. Självklart så börjades detta spridas…

Journalisterna som träffade Mc Cane blev lite trötta på att han och Palin gjorde samma tal vart de än åkte. I dagens medielandskap så var även detta något som spreds och diskuterade via nätet. Fakta blev till rykten och resten är historia.

Frågor från publiken:
Skulle Mc Cain kunnat vinna om de skulle haft samma onlinestrategi?
- Troligen inte. Faktum kvarstår att hans väljare inte har samma internetpenetration.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Five trends that are really trendy
Pontus Schultz, Chief Editor, Veckans Affärer, Chairman of the SIME Jury and Internet veteran

Den största trenden är ”fear”. När ekonomin kraschar går framtiden ur fashion.

Förflyttningen från de stora institutionerna till konsumenterna är pågående och kommer att fortsätta.

Du måste vara innovativ nu. Nu, nu, nu. Allt för att komma före dina konkurrenter.

Den gröna vågen har inte bara med teknologi och teknik att göra. Affärsmodeller och organisationer måste förändras från grunden. Det finns mycket att göra och mycket pengar att tjäna.

Dom kommande åren kommer att bli hårda. [anm: no shit?!]

(om du är intresserad av vad Pontus sagt till punkt och pricka, samt hans top ten-lista så gör du rätt i att kolla vad andra bloggare skriver om det här seminariet)

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

At the Cutting Edge of Communication
Welcome to the cutting edge of communication where creativity meets technology and becomes business

Martin Tivéus, newly appointed Director Microsoft Consumer & Online, Sweden, previously CEO Glocalnet,

Jimmy Maymann, Chairman, goviral

Surprise guest (en person tas upp från publiken)

(Denna del har jag haft dåligt fokus på pga. diskussioner på Jaiku och med SIME om avsaknaden av el i lokalen. Dessutom kändes stora delar av denna del relativ ointressant och med en hel del sälj)

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

SIME Awards

Videor spelas upp för lite olika företag som vart med och tävlat. Dragning sker i traditionellt ”öppna-brev-manér”

Best Internet Strategy
Vinnare: Boliga
Motivering: Adderar värde till internatanvändare, transparent kring kommunikation, förändrar synsättet på kunder osv.

http://www.boliga.dk/

Best E-commerce Company
Vinnare: match.com
Motivering: Det har blivit viktigt att hitta sin nich, det har bolaget göra. Koppling online/offline. Effektiv distribution, bra marknadsföring.

http://www.match.com

Best Media Agency
Vinnare: Initiative Universal
Motivering: Kombinerar offline/online-marknadsföring, viralt och via dialog. Interaktiv kommunikation mot målgrupperna.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Förmiddagsfika och minglande.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

In a hurricane even pigs can fly
In a booming market growth comes easy, but how do you maintain growth when markets are crumbling and the future looks nastier than ever?

Robert Lang, newly appointed CEO of Result, previously head of Europe FON and founder Wlan AG

En bunt tankar när det är tuffa tider… är temat.

Världen som vi är vana att se den håller på att falla samman. Eller inte överallt, det beror på vart man tittar. Porsche säljer som bara den, Apple går som tåget, Nintendo Wii säljer som smör, Obama drar in 600 miljoner dollar till sin kampanj.

Talangfulla personer tenderar att komma ut på marknaden i sådana här tidier. För den som vill spara på bra humankapital är det goda tider.

Det mesta går att få relativt billigt under jobbiga tider, pengar går att spara

Större företag:
Du kan passa på att ta vissa steg som org. väntat på att ta.

Man kan attrahera intreprenörer och bli av med byråkrater

Om du har reserver av pengar så kan du shoppa loss billigt

Mindre företag:
Om snabbhet och innovation har vart viktigt så går du på speed nu.

Kunskap görs tillgänglig, du kan få tag på seniora personer.

Har du pengar så ligger du före. Du måste få tag på kapital så snabbt som möligt. Och framförallt så måste du ha en modell för att få in kapital.

Kostnaderna är lägre för teknik (servrar går att hyra, tv-kampanjer är billigare)

Större företag är öppnare för att hitta bra lösningar, sälj!

Iom att alla letar efter möjligheter så kan du hitta helt nya samarbeten och möjligheter. Om du ska hitta partnerskap se till att ha en PLAN. Ha en strategi. Gå på VD direkt, jobba från toppen ner för att inte kasta bort tid. Se till att meddelandet du sänder ut är så enkelt som möjligt. Är det för krångligt blir det ett problem, och problem vill vi inte se av vid dessa tider. Det ska handla om möjligheter, berätta vad du tar med dig till bordet.

Jobba aldrig med personer du inte tycker om.

Tänk internationellt, om du är från ett litet land. Om du jobbar direkt mot ett större land så få igång din hemmamarknad först. Ställ dig frågan hur mycket du kan arbeta centraliserat. Fråga dig även hur många geografiska arenor du kan jobba med samtidigt.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Site for sore eyes
Hedvig Hagvall, Award winning Creative Director, King

Blandat prat om hur reklambyrån fungerade för tio år sedan. Kunderna ställde inga frågor etc. Hedvig tycker att det var reklamarnas fel att det inte utvecklades och gjordes bra [anm: no shit?!]

Byråerna har förstått problemet och måste ställa sig frågan om vad dom ska göra i framtiden.

Vidare lite tokelementära punkter om hur verkligen ser ut. Unga kollar inte på TV i samma utstreckning, byråerna måste börja tänka till (behöver ställa sig frågan vem mottagaren är osv.

(Filmen som ska spelas upp, en del av en av Kings kampanjer fungerar inte… Publiken skrattar lite och folk börjar gå från lokalen. Konferenciern rycker in och gör det hela till ett samtal mellan Hedvig och honom. Jag kommer inte att anteckna något mer från den här delen då min fulla övertygelse är att personen i fråga står och ljuger publiken rakt upp i ansiktet. Anser att den kunskap hon ger ur de facto inte stämmer med den verklighet som är idag. Punkt. ).

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Killing digital myths in communication

Behind the current hype and naivety that surrounds the Internet, we take a look at digital platforms with fresh eyes and question if digital is always the panacea for every situation and where is the physical world still ahead of the game?

Christophe Cauvy, Regional Digital Director, EMEA, McCann Worldgroup

Viganella är psykiskt ekvivalent  till Facebook och MySpase [anm: behöver googla lite mer, det är en stad] .

”Sociala nätverk handlar om vad vi var intresserade av när vi var 15″

Tänk dig staden där du växte upp, den var underbar när du var ung. Musik etc. När du växer upp är den tråkig och du behöver något annat. Något saknades. Du ser världen och utvecklar dina intressen, vilket gör att du lätt glider ifrån din gemenskap. Det är där internet fångar upp.

Det påbörjas en nedgång i användandet av sociala nätverk från det du är 20 vidare till 60:åringar då det börjar peka uppåt igen.

Det farliga som händer är att företagen inte tar fördel av utvecklingen och all information som finns på internet om produkt/varumärke inte används rätt av företaget (t.ex. att butiker hänvisar till webben för mer information).

Christope drar upp lite exempel på kampanjer…

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

SIME Awards
Communication and Advertisement

Best Online Campaign
Vinnare:SOL Comments, MediaFront in Norway
Motivering: Media as part of the message, realtime, du vill kolla på den igen, igen och igen. Bra användande av kanalen.

Best Creative Agency
Vinnare: Great Works
Motivering: Har inspirerat en hel generation av reklamare. Tar idéen ur boxen.

Best Online Entertainment
Vinnare: The Truth about Marika, The company P
Motivering: (missade tyvärr motiveringen)

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Lunch…

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Moving Pictures and tunes without border – meet the world’s biggest online and offline pop stars

Mia Rose, singer, and Youtube’s most successful artist of all times
Ulf Ekberg, Ace of Base, multi-Million selling band now touring again fueled by the web
Stefan Glaenzer, founder LastFM with 100 Million users and one of Europe’s most successful business angels

Mia Rose spelar sin hit från YouTube, den med 71 miljoner visningar…
[anm: se mer på http://www.youtube.com/results?search_type=search_users&search_query=mia+rose]

Ulf Ekberg från gamla anrika Ace of Base entrar scen, Stefan Glaenzer också.

Samtal kring respektive part, lite musik etc…

Ekberg kör en demo av Koblo, deras verktyg + site som innebär att man kan remixa gammal musik (deras gamla?). Vidare kan det man mixar ihop köpas för 4.95. Plugins finns för flera social siter och kommer till flera. Liknande funktionalitet för video är på gång. [anm: kolla in det här, stort och kommer att förändra]

http://koblo.com/

Diskussion… (där jag faller in i jobbträsket. En hel del intressanta saker sades, kolla in de andra bloggarna för mer information om det)

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Meet the most ambitious start up on the planet
Witness the Fruugo launch

http://www.fruugo.com/

Har jobbat på projektet i 9 månader – 1,5 år, men i det tysta.

Det handlar om shopping. 60-70 anställda. Försöker samla hundratals, tusentals e-handlare med på tåget. I januari släpps en beta.

Onlineshopping är fortfarande problematisk. Fruugo ska ändra på det.

Skicka ett mail till jannew@fruugo.com och berätta vad du tycker är problem med e-handel för att få en invite till betan… i januari.

Vidare blir det en diskussion på scen där man pratar runtomkring just Fruugo utan att berätta vad det är. Alltså blev det ingen release som utlovat.

(i schemat står det klart och tydligt att det är en lansering… något som inte blev av. Det här var bland det sämsta på SIME so far. Allt prat runt en produkt som ingen vet vad det är, finns ingen relevans i det.)

(OBS. via Jaiku blir jag tipsad om att läsa om hur det egentligen verkar vara, läs)

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Muxlim – the world’s largest muslim community
Mohammed El-Fatatry , Founder and CEO

Världens största muslimska community, 1,5 miljoner besökare per månad. Hälften av besökarna kommer från USA. 80% om man räknar in UK och Kanada. Flertalet användare är kvinnor.

Muslimer är inte personer i en öken, det är muslimska människor runtom oss.

Ett Facebook / MySpace för muslimer.

Marknaden mot muslimer är mycket stor, flera företag har förstått det, fler är på väg. Nokia, WP, IAP, IBB, DinarStandard osv.

Har fått bra med mediautrymme. BBC, TheNational, FoxNews osv. osv.

2% av användarna är inte muslimer, bara intresserade av religionen och det sociala.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

SIME Awards

Best Systems Supplier
Vinnare: JayCut
Motivering: Klippa video i webbläsaren, lätt, smidigt, innovativt.

Best Mobile Solution
Vinnare: Bambuser
Motivering: Nu kan du sända från din ficka, ingen dyr utrustning behövs

Best Technical Innovation
Vinnare: Sound Cloud
Motivering: Två entreprenörer lämnade stockholm för Berlin. Intuitivt, web 2.0, användarvänligt osv.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Eftermiddagsfika och minglande.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Seriously funny – business powered by humour
Learn how to use humour as a marketing and business building tool by two guys that are seriously funny
Filip Hammar & Fredrik Wikingsson

Ett skönt och ”lätt humoristiskt” samtal mellan konferenciern, Filip och Fredrik. Historien och framtiden.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Meet the pirates
Peter Sunde, Black hearted pirates or freedom fighters with a cause? Meet one of Sweden’s most popular sites

Börjar med att dissa SIME lite för att WLANet är låst. Passar på att kasta med frågeställningen om inte frågeställningen är gratis.

”Shame on you!”

Publiken skrattar.

Piratebay grundades av folk från Piratbyrån. Dom blev inte kända för tekniken utan för att dom var skitstövlar. Det började med att dom dissade alla advokater som skickade hotbrev till dem. Det fick spinn och besökarna började strömma till.

Tar upp exemplet när dom skickade ett brev till Tyskland med alla möjliga fonter i (till Linotype).

Tar upp exemplet om Sealand, när dom drog upp att dom skulle köpa Sealand (har bloggat om det förrut). Var en av världens 500 mest besökta sidor (kampanjsidan) efter två timmar.

Tar upp exemplet när dom skickade ett diplom till kungen.

Har nyligen pratat med Guiness rekordbok om att få komma med som världens största fildelningsnätverk.

Peter tar upp att han antar att det finns frågor till honom så han ska bara avslutande visa en film för att sedan vara tillgänglig för frågor. [anm: Filmen Good Copy, Bad Copy > http://www.goodcopybadcopy.net/]

Peter förklarar för publiken grunderna i hur Bitorrent är uppbyggt och fungerar.

Change! Piratebay består av tre hängivna personer som förändrar världen. Kan vi kan du.

>> Frågestund >>

Hur känner ni inför att folk, personer, kontakter er direkt och är ledsna för att att ni stjäl deras material?
- Vi ser det inte som att vi stjälar, vi skickar rapporter tillbaka etc. för att försöka förklara att dom faktiskt tjänar mer pengar på det vi gör.

Vad gör du på dagarna?
- Har ett vanligt jobb, det har vi alla. Personligen håller jag på att skapa ett nytt system för onlinebetalningar på internet.

Vad gör ni i framtiden?
- Vi hoppas på att vi inte behövs, att skivbolagen eller någon annan tar över pucken. Jag hittar alltid någon  att störa mig på ;) .

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

The good guys

Urban Pettersson, founder Wemind, with the goal of helping more than a Million people feel better
Jonathan Loew, founder Agoodcause, charity goes social
Juhani Lassila, director non-profit and CSR, Habbo Hotel

(inga anteckningar från min sida från denna kortare, och avslutande, del)
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Och några avslutande ord från mig…

Då var klockan 17:00 och SIME är över för den här gången. Två dagar, mer bloggande än jag trodde var möjligt, och massa intressanta kontakter är resultatet. Trevligt med er som uppmärksammat mig för första  gången (och tack för dom fina mailen!) och hoppas att jag får se dig som besökare i framtiden.

Kommer att reflektera lite över eventet i en senare postning och samtidigt se vad de andra bloggarna kommit upp med, och ge lite tips på fördjupning.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Senast uppdaterad tors. 17:12

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site