// du läser...

Entreprenörskap

SIME – Day 1

Så, då har det börjat. SIME är igång och känslan som ligger i luften är förväntansfull. Rigoletto är fylld till bredden och det känns faktiskt som när jag satt här när Lord Of The Rings släpptes. Möjligen var det lite fler utklädda till alver, kanske är det samma personer som nu omger mig i backslick.

Jag hade tänkt att ta en bloggpost per dag för att senare plocka ut godbitarna. Uppdateringar av den här posten sker förhoppningsvis med en viss kontinuitet.

Morten Lund, Skype investor and the controversial star of Danish serial entrepreneurdom

Mannen med 88 startups & fyra barn bakom sig. Och ändå bara 36 år ung. Är fullt medveten om att han fuckar upp saker mest hela tiden, men han försöker alltid göra det på ett coolt sätt.

www.bullguard.com/movies

Morten hoppar in överallt där han ser möjligheter. Erfarenheter finns från allehanda branscher. Exempel är musik, mjukvara, nyhetsmedier, telefoni, aktiehandel, marknadsföring och något så sexigt som vågenergi.

”It´s simple, not easy”

Han beskriver sina projektstarter som att han träffade en skön person, söp sig full och träffade personens föräldrar. Sköna personer gör sköna saker, man måste se risken i vitögat. Allt handlar om personer. Exempel på projekt som börjat med ett skönt samtal är Zexxo, Maxthon, MyPica, Orolix, HelloGroup och 70 andra företag.

Next BIG thing – timing är nykeln till allt.

Och det viktigaste. Ring inte in konsulterna med slips, gå på känslan. Det är kärleken du vill åt.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

The Joi Ito Show
Joi Ito, CEO, Creatvie Commons

Ethernet > Datorer, TCP/IP > Nätverket, HTTP/Webben > Content, Creative Commons > Kultur och idéer.

Vi har kommit till en nivå där allt är tillgängligt, databaser har öppnats upp och väldigt mycket innehåll har en motorväg upp på internet. Problemet är att vi kan inte slå ihop databaser och verkligen leka och använda datan, allt pga lagar och copyright. Det är där Creative Commons kommer in.

Copyright idag fungerar som så att du kan inte göra shit, om du inte har tillgång till en advokat. Via CC kan du t.ex. markera ditt digitala material så att system och personer vet vad de får göra med materialet och därigenom hoppa över advokater, diskussioner och annat onödigt. Och fokusera på skapandeprocessen.

Joi tar upp exemplet med Nine Inch Nails som har gett bort sin skiva gratis, för nedladdning iom att publiken ändå kommer att ”sno” musiken olagligt. Har visat sig vara ett effektivt sätt att skapa en närmre relation med publiken. Obama är ett annat exempel på en stor personlighet som satt CC på sina foton (så länge de inte används i reklam).

Vidare diskuteras exemplet Technobrega. Band kommer, dom spelar in och distribuerar materialet gratis på gatan. Publiken plockar och banden blir kända. Detta möjliggör att dom blir uppbokade för konserter etc. Festfixarna gör sitt och alla tjänar pengar, fast på ett helt nytt sätt om man kollar på branschen i övrigt.

Andra siter som tas upp är Mikufan.com & ”Nikonikodoga” (stavning?).

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

The new Change Makers
Facebook – the world’s favorite pastime – Net Jacobsson, Director International Business Development and Muxlim – the world’s largest muslim community – Mohammed El-Fatatry , Founder and CEO

(En stilla anmärkning. Om du är intresserad av att få ut det gottaste ur det här föredraget gör du rätt i att kolla in vad någon av dom andra bloggarna har skrivit. Jag var lite lätt ofokuserad pga kundmailande),

Varför är bloggosfären viktigt för företag?
Dom är intressanta av den enkla anledningen att det är dina kunder. Dom har all rätt att säga vad dom tycker om din produkt. Såväl goda känslor som de av lite sämre art. Företagen kan skapa ambassadörer, produktutvecka osv. osv. Om du sätter dig ner och tänker efter, är det inte självklart att du vill ha en dialog? [anm. inget nytt under solen]

Offbeat Guides, en produktpitch
http://www.offbeatguides.com/

Vid en resa i Dalian, China, så skulle han hitta en bok som hjälpte honom på trippen. Väl inne i en bokaffär så hittade han hyllor av böcker som handlade om allt som han inte var ute efter. Han tänkte:

”What if we can build the worlds biggest travel engine?”

En resebok som är up to date och innehåller det som är relevant för dig vid just din trip. Guiden sätts ihop genom att du får svara på fem frågeställningar. Vart ska du, vart kommer du ifrån, vad heter du, mellan vilka datum kommer du att vara på destinationen, vart kommer du att bo. Det sista steget handlar om att du bockar i och bockar ur vad du är intresserad av… och voila! Du har din egna och uppdaterade reseguide att ladda ner, printa eller vad du nu vill göra. Priserna är 9.95 för en pdf, 24.95 för printad och pdf och samma pris om du enbart önskar en printad version (transport till t.ex. Sverige är ytterligare 19.80). Priserna är såklart i dollars.

I övrigt samtal kring Facebook, Technoratis framart och annat utan vidare nyhetsvärde.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Nu blir det förmiddagsfika och lite minglande…

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Changing

Telecom – Nicholas Högberg, COO, 3, serial intrapreneur and turnaround specialist in Telecoms and Internet

Börjar med att köra med Tres vanliga dänga, att dom styrt upp telemarknaden i Sverige pga. av extrem prisdumpning. Dongelmania följer, it´s the end of the line. Inga mer fastlinor.

”Jag vill inte vara den som sitter med en massa koppar”

Social internet, conversation is king. Det startas 1 miljon nya blogposter varje dag. The Facebook riots of 2008. Social internet när allt händer, allt förändras. Hade Obama vunnit om vi skulle lyft bort hela den sociala delen på webben? Facebook, siter och annat där det finns en dialog.

3,5 miljarder telefonanvändare kommer ta över 1 miljard datorer. En stark övertygelse från Nicholas.

INQ (affordable social mobile) släpps i London i morgon, en social mobil som inte ska konkurrera med iPhonen.

Snart kommer vi att ha en miljard bloggar. Vad händer då, föreställ dig det. Bloggarna och läsarna går mot det mobila, vill vara mobila. Vad kommer egentligen att hitta.

Indien. 80% kopplar upp sig mot nätet via mobilen.

Intressant inlägg från Jaikusfären: http://jaiku.com/channel/SIME/presence/48745903
- – - – - – - – - – - – - – -

Internet – Kris Hoet, Digital Media Communications Manager Microsoft Consumer & Online EMEA, avid blogger

Oavsett om det är en dator, musik eller ett program så är det viktigt att du försöker göra det ”hackbart”. Du måste ge användarna möjlighet att bygga om, modulera och leka med det levererade. Skapandet måste få vara fritt. Kraften av användarengagemang och direkt feedback bör inte underskattas.

Gång på gång tar Kris upp kopplingen mellan reklam och annonsering och det ovanför. Hur viktigt han och Microsoft tycker att det är. [anm. stämmer inte riktigt med min syn av Pyttemjuk].

Tänk inte cross-media, tänk media-media. Rätt innehåll i rätt kanal, arbetandes med varanda.

”We do need to change. Give us some time”

- – - – - – - – - – - – - – -

Media – Lena K Samuelsson, Chief Editor, SvD and one of Sweden’s thought leading journalists

”Jag kan inget om teknik, men jag kan attrahera dom som kan. De bästa.”

För åtta år sedan var vi dött kött, idag är det annorlunda. Är det någon som vet något om förändring så är det vi.

Kärnområden; Nyheter, affärer och kultur.

När SvD tidigare såg på sin kund, och hur läsarna såg på SvD så såg dom en gammal man. Vår tidigare kund. Nu är det den urbana kvinnan som ställer krav. Tidigare tänkte Svd om vad dom hade att säga, nu handlar det om vad läsaren vill läsa.

När du ska förändra varumärket så fråga ditt eget folk först, dina medarbetare. Bygg varumärket innefrån så att det blir relevant, och framförallt satt, i organisationen.

SvD försöker sätta relevant innehåll, inte underhållande utan relevant. Det görs dels genom journalistiken men även genom tekniken. Tidning, webb, mobil.

Dialog. Öppna upp, socialisera. Lyssna på både ris och ros. Tillsammans i en innovativ process. Det här är någon som inte är så vanligt bland mediehus enligt Lena.

- – - – - – - – - – - – - – -

Entertainment – Carl Klingberg, CEO Nordic, bwin, the world’s leading online gambling and entertainment giant

”Jag ska inte göra en säljpitch”

bwin, 400 personer sitter vid Centralen i Stockholm. Sverigekontoret.

Vi lånar bara personalens hjärna, dom stannar bara tills vi ger dom utmaningar och utveckling. Gällande både jobb och karriär.

Vi försöker forma kollegor till vänner. Team som bygger på vänskap är effektivare och starkare än team byggda på kollegor. Hur? Det gör bwin genom att ha fredagsfest (med tema etc), tävlingar (genomförde t.ex. en filmtävling internt nyligen), ett eget rockband etc. Det handlar dock inte bara om att ha roligt, andra exempel är gästtalare internt, sportaktiviteter (vilket det finns ett bra dubbelvärde i), spelrum (för avslappning och tvättning av tankarna)… och självklart poker.

[anm: precis här börjar det kännas som om det är just en säljpitch jag sitter på]

Självklart så erbjuder även bwin sina anställda massage, sjukvård, butler, frukost,

För att effektivisera arbetsflödet så har företaget helt och hållet anammat SCRUM som arbetsmetod. Man har även fokuserat på ”communicate, communicate, communicate” vilket sköt genom möten, fikamöten, torsdag-lunchmöten (man får en gratis lunch om man är med online).

Diversity is the key. Personalen är av mängder av olika nationaliteter vilket gör att det endast är engelska i kommunikationen på företaget. Detta leder till att man även minimerar hinder över landsgränser.

Så. Vad kostar kalaset med att skämma bort personalen? Carl estimerar att det handlar om 3% extra kostnader. Utmaningen är inte kostnaden i sig själv utan utmaningen att genomföra det hela, att leva det man lovat.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Lunch, kaffe och hardecoreminglande (om man ser till hur vissa personer verkar agera)

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -
Oops the market

Fråga till publiken

- Hur många tror att det blir tuffare tider?
Många räcker upp handen.

- Hur många av er har sänkt era marknadsföringsbudgetar?
En tystnad lägger sig…


Markets and media, where is everything going?
Eva Berg Winters, industry expert, PWC

Rainy days for advertising. Det sker ett skifte mellan traditionell marknadsföring och online dito.

Internetpenetrationen börjar nå sitt tak med flera länder över 70%. Vissa tror att det kommer att sänkas, eller åtminstone stagnera, onlinemarknadsföringen. Det som dock talar emot är att det läggs mer och mer tid, det handlar inte om att folk kollar mail några gånger i veckan. Det handlar om mer.

Företagen söker ”säkra hamnar” och ”kostnadseffektiva lösningar” när ekonomin skenar mot avgrunden. Det finns få andra media [anm: inget?] som kan mäta effektiviteten på samma sätt. Ofta i realtid. Pay-per-view etc…

Online har inte slagit i taket på lång väg. I UK så ligger kakan på ca. 15% men det finns analyser som visar att man med lätthet bör kunna komma upp i 20-25%.

Trends you can take to the bank
Per Roman, founder and CEO, GP Bullhound

(under denna del har jag haft dåligt fokus, är du intresserad bör du kolla in någon av dom andra bloggarna. Jobb kom emellan)

I tiderna som är nu så är det helt klart svårare att få tag på kapital. 90-talet är borta, glöm bort det. Det hela slutar upp med att de duktiga blir bäst och medelmåttorna inte får ut något alls.

Jobba hårdare. Jobba längre. Sälj, sälj, sälj, sälj. Älska dina kunder. I tider som det är nu är chansen till merförsäljning mot befintliga kunder upp till 10 gånger större än nysälj.

Satsa på att att rörelsen är skalbar. Krasst sett, hoppa över Stockholm och bevisa direkt att det passar i något annat område.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Mind the Gap – the world needs to change

Hans Rosling
Hans is Professor of Public health and master of statistics and storytelling. You will never see the world with the same eyes again…

Idag räcker det inte med att vara street smart, idag ska du ställa dig frågan om du är world smart!

Vid en undersökning om vilka länder som har highest child mortality så landande både studenter och professorer under vad slumpen skulle komma upp med. Alltså lägre än vad en vad en apa skulle prestera.

Country taxonomy-old. Western world (long life in small family), Developing world (short life in large family). Studenternas världsbild verkar vara av samma art som deras lärares födelseår.

[anm: Hans pekar sina projjade delar med en lång jälva pinne i stället för en laserpekare - publiken jublar]

(När Hans kommer igång så känns min minirapportering inte rättvis. Därför slutar jag skriva och lyssnar lite mer. Jag tycker verkligen att du ska gå vidare till Ted och kolla in något av hans seminarier. Och gör det bums!)
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Entertainment becomes Technology, Technology becomes Entertainment

Michael J. Wolf, former President of MTV Networks and author of The Entertainment Economy: how Mega-Media Forces Are Transforming Our Lives

Underhållning kommer att innebära helt nya anledningar att konsumera teknik. Du har den senaste mobilen för att kunna kolla vilken film som går vart, vart närmsta maten finns för att kolla den senaste filmen etc.

De gamla modellerna att sälja biljetter vid dörren kommer inte att fungera mycket längre.

Två frågeställningar som alla som håller på med underhållning måste ställa sig:
Vad kommer tekniken att möjliggöra för underhållning och vad kommer underhållning att möjliggöra för tekniken.

Ett bra exempel på någon som fungerat bra är Napster. Nöjesbolagen hade inte en susning om att det kom springande. Dock så möjliggjorde programmet och systemet något som var efterfrågat, och som faller väl ut mot vart vi är på väg. Se vidare på Myspace och Youtube.

Yngre generationer börjar uppleva gamla serier, gamla program, gammalt media genom ”sina” nya moderna kanaler.

Om du känner dig frågande till hur det nya medielanskapet ser ut, och hur det utvecklas kolla in ditt barn. Eller någon annans barn. Att observera en 15-åring kan ge helt oanade insikter.

Teknologi och underhållning smälter samman till en nivå där vi inte kommer kunna skilja dem åt. Teknologi har helt och hållet slagit definitionen av underhållning. Sonika.

Mottagarna kommer att bli mycket mer kräsna kring sökarhet. Att söka skall vara att finna, och det ska vara relevant för personen som söker. Smarta sökningar är teknologi, teknologi som kommer att avlasta marknadsföring för underhållningsbranschen.

Ingen vet hur intäkterna ska komma för t.ex. onlinevideo. Åtminstone inte i samma skala som man tidigare har fått intäkter likt manna från himmelen.

Arnold och Madonna har utvecklas, det behöver hela branschen göra.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -


Media, the real deal

Pelle Törnberg, former CEO of MTG and Metro International and one of the real veterans on creating new old media

Diskussion mellan konferencier och Pelle. (Plockar upp några få frågor som jag tycker är intressanta)

Såg ni Metro som en global produkt redan från början?
- Ja, det gjorde vi nog. Men det tog 10-år att komma dit.

- Vi satt kring ett bort en gång per år och gick igenom alla fel vi hade gjort. Alla fel blev till regler. En fond startades som gick ut på att röstning skedde (för chefer). Vidare fick sälskapet diskutera om hur mycket det skulle bötas till fonden. Privata pengar. Skattade.

Hur mycket fick du betala till fonden?
- I kronor, mer än en miljon.

Hur sköter sig onlineeditionerna av gratistidnignarna?
- Överlag, väldigt dåligt.

Andra utplockade svar som kan vara intressanta:

- Skillnaden mellan att förstå och agera är väldigt stor. Många medieföretag börjar förstå, men få agerar.
- Du kan inte kapitalisera på innehållet, vi måste hitta andra vägar till att få betalt. Kringtjänster t.ex.
- Vi agerade, djupare analys hann vi inte med. Det handlar om att stjäla med stil.
- Metro är inte ipod för nyheter, snarare Napster.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

The impact of online on offline
Andrew Bradford – Directoral Regional Sales and Sales strategy, Platform-A

Internet är en marknadsföringsplattform, ett direkt media.

Innan internet så kontrollerade brand manager vart du skulle uppleva produkten, hur du skulle uppleva den etc. Så är det inte längre.

(via SvDs livebloggare, Pelle Sten som sitter bredvid mig, blir jag uppmärksam på att det är ytterligare en sponsor av eventet som står på scen. Tydligen ca. en av sex bara idag)

Många konsumenter lägger betydligt mer tid på research när de använder nätet. T.ex. så inkluderar många onlineköp besök i butik innan själva köpet görs via internet.

Aktivism av köparna växer och växer. Det handlar om kostnader som kan bli ofattbara. Long term damage är ett nyckelord. (se exemplet med Kryptonite (sök på ordet på google och kolla typ tredje träffen) )

Vi har gått från en marknad där varumärkecheferna helt tappat kontrollen just för att kunderna allt som oftast vet mycket mer, och har dessutom verktygen att berätta vad dom tycker och tänker.

53% av surfarna ändrar åsikt om ett varumärke genom surfning. Vi pratar om kaos om vi ska tänka i traditionella banor.

Kontenta Internet har fundamentalt ändrat relationerna med varumärkena. Det är något som alla företagare och framförallt marknadsförare måste se och förstå.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

What are the other 6 Billion guys doing?
We open the hood of the largest new digital economies of the world and travel to India, China, Japan and the US to look at companies and business models that make us go WOW!

India’s hottest cases and new business models – Mahesh Kumar
China’s hottest cases and new business models – Vincent Fong
Japan’s hottest cases and new business models – Joi Ito
The US’ hottest cases and new business models – Michael J. Wolf

China

253 miljoner internetanvändare. Absurt stort antal, nummer ett i världen (precis som antal mobilanvändare etc.)

Sjukt stor BBS-användning. 80% av alla kinesiska siter har en egen BBS.

Majoriteten av internetanvändarna är kring 30 år. Som tonåringar fast med pengar.

QQ (liten tecknad pryl som kan liknas vid ICQ), ett sätt att ha små avartarer (MSN + ICQ + shopping on crack) är så populär att det finns en bil som tagit namnet QQ. Det är ett starkt varumärke. Och QQ gör pengar, bra pengar. 300 miljoner användare, 520 miljoner dollar i intäkter.

Japan

Vi är gamla och fattiga, om det ska jämföras mot Kina.

Japaner är vana att göra affärer inom landet och det plus att det finns stora språkbarriärer gör att mycket stannar inom landet, eller har svårt att komma in.

Vi har väldigt utvecklade konsumeter dock, och det kan vara bra.

US

Vi har en väl utvecklad infrastruktur sett till bredband och telefoni. Det är något som går att kapitalisera på.

India

BusinessWeek har rateat Indien som det bästa landet sett till affärsklimat.

För var 20 000:e skandinav finns det 1 miljon Indier. Det är kunder det.

72 000 indier föds varje dag.

Allt händer via mobiltelefonen. Och det finns en mycket stor efterfrågan efter innehåll!

Tidigare handlade det om att outsourca skitjobb, nu handlar det om att placera kunskapsbaserade affärer in landet.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Rebel with a cause
Norbert Teufelberger, Co-CEO and Founder of bwin, one of the most successful internet companies of all times

(kommer ingen information om det här föredraget för mig, måste ta tag i jobb)

- – - – - – - – - – - -

Det var allt för idag. SIME är över för den här dagen och jag kommer att återkomma i morgon. Nu ska jag bege mig mot Internet World Top 100 och ta ett kallt glas och en bit mat innan det blir kontor och jobb. Om det är någon av mina kunder som läser det här, var inte oroliga. Leveranser sker som vanligt.

Senast ändrad 17:00

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site