// du läser...

Reklam / PR

Diesel visar på porno dirty thirty

I samband med att Diesel fyller 30-år levereras en, låt oss säga annorlunda, film från bolaget. Den allmänbildade vet att 30 i romerska siffror skrivs ut som  XXX och det har den levererande byrån Viral Factory tagit fasta på. Med råge.

Filmen blandar vintage-porr med en stor skopa humor. Könsorgan är övermålade med allt från bananer till klubbor och en petting scen blir snabbt transformerad till knapprandet av ett telefonnummer.

Enligt utsago från Viral Factory handlade briefen om att man skulle påminna konsumenterna om att Diesel är ett varumärke som man inte kan ta för givet, att vänta sig det oförväntade. När man tittar närmre på leveransen så måste man ju ge byrån rätt i sak. Nog fan blir man förvånad över att en sådan här film kommer från ett företag som Diesel, trotts deras inarbetade ruffiga värden.

[youtube VoqulOR1wYc]
Filmen kommer förutom att verka som en viral vara en del av deras inbjudan till 30-årsfesten, ett jippo den 11 oktober i tio olika städer. Om detta var en del från briefen eller om det är en lösning från byrån kan bara de riktigt initierade berätta, och någon av dom finns högst troligen inte här.

Personligen är jag rätt kluven till filmen som sådan. Jag kan tänka mig att det finns en mängd kreatörer där ute som lovordar en sådan här sak men frågan är om dom har rätt.

Uppmärksamnet, check… Koppla årtalet till XXX och dra det mot sex och porr, check… Inte förväntat av mottagaren, check…

Men sen då, kopplingen till produkten? Om det är så att filmen inte är del av en större helhet så ser jag en svårhet att koppla de två minutrarna av dassiga färger, härliga ljud och humoristiska scener till just produkten och erbjudandet från Diesel. Eller så går det att dra det hela mot byggande av varumärke och pumpning av värden.

Hursom är filmen en av få videoklipp som jag kollat på mer än en gång och samtidigt börjat sprida till vänner, bekanta och några få utvalda pryda individer.

Kanske den fyller sitt syfte ändå…

PS. Via en kommentar på Resumé så hittar jag tankar om att det är ett kopierat manér från en lösning som den tyska byrån Springer & Jacoby släppte 2007. DS.

  • Pingback: reklampaus « the real mymlan

  • http://thegirlsofflorida.blogspot.com Florida

    Vi i Florida tycker att den här reklamen har sina roliga stunder. Verkligen. Men för den första så är den otroligt grabbig. Och för det andra så visste vi inte att Diesel fyller 30 år. Kopplingen finns, men fattar man den? Som sagt, finns det fler enheter så kanske kopplingen blir tydligare. Behöver Diesel verkligen skrika på uppmärksamhet?

    Vi kanske är tråkiga och pryda (det brukar vi iofs inte vara) men vi tycker inte riktigt att den här filmen rockar.

  • http://commercial-archive.com Dabitch

    Via postningen på Adland kan du också se vem som har gjort den och att de har fått manér från orginalkillarna, samt till och med ‘betalat’ de som inspirerat dem i something awful forums med gratis uppgraderingar. (Springer and Jacoby var inte först men den gamla internet-memen)

    http://commercial-archive.com/node/145695

    Dabitchs bloggade senast om Vault – Wakeboard Challenge (2008) :30 (USA)

  • http://www.etui.se tjompa

    Re: ”Florida”. Av ren nyfikenhet, sitter ni två kvinnor och skriver vartannat tecken eller liknande när ni kommenterar? Hursom så tycker jag att vi tar ett runda bord-samtal kring ämnet med Miami och Dallas.

  • http://www.etui.se tjompa

    Re: Dabitch. Klart jag gärna hade kollat in det hela på Adland om det inte vore så att jag gillar mitt egna navelskåderi och därmed allt som oftast utgår från mig själv som härskarhjärna och låter kunskapen och tankarna rinna som smält smör nedför den intellektuella kedjan. Skämt å sido så skyller jag på att din postning inte fanns när jag skev inlägget. Och att jag är lite av en namnanafabet.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site