// du läser...

Marknad / Kommunikation

Sydsvenskan köper mobilbyrå – smart?

Tidningen Sydvenskan har nyligen gått och shoppat en mobilbyrå. Då den typen av byrå kan  innehålla lika många definitioner som presentera sig som att ”jag jobbar med IT” så exemplifierar vi med ett citat kring nyheten från tidningen Resumé – ”en byrå specialinriktad på ”platsspecifika mobila lösningar” via Bluetooth.”

Comzos koncept (det uppköpta företaget) är att bygga upp sk. comzones  där kommunikationen inom zonen sker via bluetooth. Det kan vara allt från mässor till butiker, konserter och i det offentliga rummet.  Precis som vanligt vid blåtandsöverföringar så får den tilltänkta kunden upp ett meddelande i sin telefon där det finns en fråga om hon önskar ta emot ett objekt från xxxx. Resterande är beroende på hur avsändaren byggt upp systemet.

Ett dåligt köp

Några punkter kring varför jag inte tror på det här som ett välgrundat och smart strategiskt köp inför framtiden.

  • OM den potentiella mottagaren skulle råka ha blåtanden påkopplad på telefonen (ej sannolikt) och det finns mer än ett fåtal comzones på samma område så kommer produkten att spela ut sin egen roll. Gemene man vill inte att det plingar till med blåtandsförfrågningar mest hela tiden.
  • OM det skulle vara så att alla gick runt med blåtand påslaget i mobilen så skulle det bli oerhört svårt att skapa relevans för mottagaren.
  • OM det skulle finnas flera leverantörer av samma tjänst på en och samma plats så skulle du bli fullkomligt bombarderad med meddelanden (tills du stänger av blåtanden vilket skulle ske rätt snabbt). Tituleringen som ”zoner” är inget annat än ”möjligt täckningsområde”. Mig veterligen. Och då signalerna mot mobiltelefonerna sker på samma frekvensband så handlar det inte om att konkurrera med olika öar (i t.ex. en butik) utan att slänga ut alla ingredienser på golvet.
  • OM folk skulle gå runt med blåtand påslaget mest hela tiden, alternativt bara vid större evenemang och detta skulle bli vedertaget så skulle virus växa upp som ogräs. Privatsändare, övertagande av mobiltelefoner, smaskiga förfrågningar osv. Motargumentet skulle då vara att alla i framtiden har virusprogram på sina mobiltelefoner (vilket må vara möjligt) men innan vi kommer dit väljer nog gemene man att enkelt stänga av blåtanden i stället.
  • OM vi skulle utgå från att företaget enbart skulle jobba mot mottagare där det (som dom säger i säljet) verkligen är en riktigt homogen målgrupp, t.ex. en konsert, så är tekniken ändå bara ett litet fönster på marknaden och inte något hållbart över sikt. Den mobila webben formligen exploderar (eller bättre, webben med möjlighet att känna av läsaren och därmed se att hon är mobil för tillfället) och att då bygga upp tänket kring utpushade små videosnuttar, WAP-adresser (japp, det står så på deras sida) och annat är bara märkligt.

– På sikt så tror jag att detta kan bli ett av Sydsvenskans starkaste näringsgrenar. Alla har en mobiltelefon idag och kunderna är tillgängliga dygnet runt. Detta är en strategisk satsning som ligger helt rätt i tiden, säger Jerry Dahlberg, styrelseordförande i Sydsvenskan Innovator.

Jag kontrar Jerry Dahlbergs citat med ett eget som jag funderar på att inkorperera i min egen marknadsstrategiska verksamhet. Allt för att få så många bra och smarta kunder som möjligt.

– På sikt tror jag att oadresserad direktreklam kan bli kundernas starkaste kommunikationskanal till sin målgrupp. Alla har en brevlåda idag och den är öppen dygnet runt. OM dom skulle ta bort brevlådan så finns huset kvar och det står där dygnet runt. Vi lägger buntarna framför dörren. Oadresserad direktreklam är ett strategiskt bra val för din marknadskommunikation och ligger helt rätt i tiden, säger Tommie Nordholm, marknadskonsult på A Pretty Different Factory.

Sydsvenskan. Nästa gång det är shoppingdags så har jag några påsar luft att sälja. Luften är från olika världsdelar och att att ta ett andetag borgar för ett bättre liv. Dom är dessutom påfyllningsbara per automatik. Ni kan få 30% på priset + 20% i ren privat kickback till någon av beställarna.

Om jag är helt ute och cyklar kring mina åsikter så låt mig och resten av världen höra. Upplysning är en dygd.

Läs mer om köpet här:

PS. Ett litet roligt tilläggande kring produktnamn och sondering av marknaden. En homosexuell vän till mig berättade för mig vad en ”cumzone” betyder i hans kretsar  – riktigt intressant DS.

  • http://mathiaswiberg.se/ mw

    bluetooth är ett hemskt dåligt protokoll – http://www.google.se/search?hl=sv&q=bluetooth+security så jag förstår inte hur dom ska påbörja ännu mera skit på det..

  • http://researcher.se deeped

    Mycket bra genomgång.

    deepeds senaste postningFredagsfilm HP touchsmart PC

  • http://kontaktmannen.wordpress.com lord Fredruk

    Bra bett i den analysen.
    Har själv gått i blåtandstankar lite lätt en gång men insåg att det föll på sin orimlighet. Folk har helt enkelt inte funktionen påslagen. Och om de har det vill de fan inte ha någon spam i telefonen.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site