// du läser...

Marknad / Kommunikation

Vem är vem med vem?

Jag tycker alltid att det är intressant att se vad den nya världen bär i sin famn. Nya strukturer och utvecklande affärsmöjligheter.  Igår var det internetkaféer i Kina där människor i olika åldrar satt och ”spelade upp” avatarer i World of Worcraft likt digitala farmare, idag kan du köpa dina vänner. Eller anhängare kanske vi ska kalla det.

Microbloggning ligger i hetluften sen en tid tillbaka. Vi som titulerar oss som early adopters leker intensivt med nätverk som Jaiku och Twitter medan den stora massan fortfarande hänger på giganter som Facebook lite då och då. Specialistförband mot den stora armadan av soldater med andra ord.

Sedan tidernas begynnelse har antalet kontakter med omvärlden signalerat status. Om vi tar ett jättekliv och vandrar fram till internets tidevarv så ser vi att samma sak har utvecklats även där. Låt oss ta ett communityexempel. Personer med många ”vänner” på sin lista har av de flesta setts som lite mer intressanta, lite viktigare. Enligt mina ej så empiriska analyser bland normalanvändare så har personer med många ”kontakter in” setts som ”starkarepåverkare ”, ”mer pålästa i forumets grundämne” och med ”en intressantare personlighet”. Det som var intressant när jag frågade runt bland dessa medelanvändare var att dessa personer även ansågs ha  ”högre status även i det verkliga livet” (per definition IRL).

Jag tror att tiderna förändras. När vi går vidare mot microbloggning och mindre digitala socialiseringsstrukturer så handlar det mer om att skapa kvalité i stället för kvantitet bland kontakterna. Vi förstår alla att en person med många hundra kontaktytor i ett nätverk inte per definition har en närmre relation med alla dessa personer. Där vi är idag så ser jag det som mycket troligt att personen ifråga är en klar påverkare av personerna ”under” henne men jag säger alltså att denna väg inte leder till framtiden.

Vi kan dra parallellen till traditionell reklam där avsändaren pumpar ut sitt budskap till, ibland, noga utvalda grupper av individer. Vissa avsändare är mer betrodda än andra (av mängder av olika anledningar däribland relevans) och har därigenom en större genomslagkraft. Jag tar här för givet att budskapet är ett sådant som attraherar mottagaren. Om vi drar det vidare till den nya mediearenan där budskapet är fundamentet till påverkan genom kontaktpunkternas dialog om densamme så förstår vi snabbt att framtiden handlar om att mindre är mer. Framtiden är att nå betydligt mindre kärntrupper med betydligt mer riktat innehåll för att därigenom se repetitiva explosioner.

Att lista 400 vänner på Facebook blir sålunda ekvivalent med Fem myror är fler än fyra elefanter. Morgondagen kommer att namnges som att Fyra myror är fler än fem elefanter.

Med ovanstående i bakhuvudet, ser du den här auktionen som helt absurd, som en mellanlandning eller som en del av framtiden?

Vänner till salu

[tags]Microbloggning, Jaiku, Twitter, Framtiden, Vänner, Medielandskap[/tags]

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site