// du läser...

Teknik

Bör du vara redo för framtiden?

Det här är något som vänder sig direkt till dig som är företagare, arbetar med marknad eller håller på med reklam. Främst.

Jag är en man som är intresserad av, och arbetar med, kommunikation. Då jag jobbat flera år med web och nya medier så finns det ett lite extra starkt intresse för just den delen av segmentkakan, även om jag på intet sätt bortser från övriga delar av de mediala vägarna.

Intresset, och möjligheten, att läsa om nyheter och tankar kring ny teknik, media etc. gör att RSS-flöden och nyheter i det ämnet gärna får lite extra tid av flödet. Jag håller mig ajour och försöker ligga i framkant. Av intresse. Men häromdagen fick jag en visuell käftsmäll som verkligen skakade om tankebanorna lite extra.

Händelsen utspelade sig som följer.

Jag hade åkt över till min mor för ett födelsedagsfirande. Bror fyller år och familj med morföräldrar är på plats. Ska gå in i vardagsrummet och krama om min lillasyster som är åtta år. Det är då det händer, det är då det kommer. Den lilla flickan halvligger, lätt avslappnad, i soffan men en iPhone i sin hand (min lillebrors enhet). Leendet på läpparna går inte att ta miste på, det måste vara något intressant som händer på det tekniska vidundret i hennes hand.

Jag smyger fram och ska ge henne en kram men blicken hon möter mig med visar klart och tydligt att hon är upptagen, och att jag bör vänta på min tur. Så jag slänger mig ner bredvid henne för att bli delaktig i det roliga som tydligen händer. Jag kikar. Jag känner igen logotypen. Det är Youtube.

Lilltjejjen ligger och surfar och kollar på videoklipp. Hon är åtta år. För henne är det här en relativt vanlig händelse i det flöde vi kallar livet.

Lillasyster, fortfarande åtta år, låter sina fingrar leka över iPhonens menyer och är snart inne på en film som jag tydligen bara måste se.

”Det här är en av mina favoriter, fattar du… hon är bara sex år!”

säger syster och drar igång ytterligare en film. Det är Connie som sjunger på ett program av Englads Got Talent. Sexåringen i videon, på iPhonen, i handen på min syster på åtta år får mig att vakna. Inte nog med att hon effektivt visar att geografins hinder inte gäller för en liten flicka på internet, för min syster är det även helt normalt att surfa via en mobil terminal i soffan…

Themobilefuture

Med bakgrunden att internet, uppkopplade telefoner och web-tv är en naturlig del av mångas vardag, och det enda flera unga växt upp med kanske inte ovanstående verkar så konstigt. För mig blev det bara så klart, så rätt på, när det spelades upp framför mig. Det går snabbt nu.

Frågan till dig och de dina. Är du redo för vad som komma skall och har du intresset att hänga med, att lära dig?

[tags]Framtid, Reklam, Marknadsföring, iPhone, Britain´s got talent[/tags]

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site