// du läser...

Framtid

HSB bygger virituellt

Nästa bolag till rakning är HSB. Företaget har köpt loss en egen ö i Second Life där det ska byggas en 1 800m hög skyskrapa. Vid sin sida står reklambyrån Fältman & Malmén, webbyrån NorWeb och arkitektbyrån White.

”Målet är att skapa en liten HSB-community i Second Life” säger Marie Cronström, sälj- och marknadschef på HSB Bostad.

Tanken är att en en liten stad ska växa fram runt omkring HSB-skrapan där medlemmarna kan ”paxa” en bit tomt för egen exploatering. Flytten in i den virtuella världen är med andra ord kopplad till den kampanj som går nu (bl.a. i radio).

Jag ställer mig, som vanligt när det gäller Second Life, frågande till HSB´s investering. Vilka och framför allt hur många användare kommer man att få med sig. Vad ger det företaget sett till satsat kapital, både fakturerat och alla de timmar som läggs inhouse. Är hyresgästerna hos HSB månne överrepresenterade när det gäller just användning av Second Life eller ligger dom väldigt väldigt nära att bli just användare. För är dom inte det, vilket jag tror, vad är då värdet?

Skulle vara mycket roligt att få läsa, se och höra vad som ligger till grund för att idéen klubbades igenom. Mina tankar skulle hursom kunna summeras till en kontenta liknande ”But Why!?”.

[tags]Reklam, HSB, Second Life[/tags]

  • johan nordholm

    Det hörs mycket om Second Life, men jag har fortfarande aldrig mött någon som använder det. Är det blott för att jag träffar för lite folk? För mig verkar Second Life lika dött som Monty Pythons döda papegoja.

  • http://www.etui.se tjompa

    Per nu är finns det 9 572 506 stycken registrerade konton/avartarer. Som vanligt så är det många som testat och inte kommer tillbaka. Mer intressanta siffror är väl att det har vart drygt 800 000 inloggade den senaste månaden och 47 319 stycken inloggade just i detta nu.

    Second Life har blivit rätt uppumpat av media. Media pumpar, företag följer på… väldigt krasst sett och helt enligt mig.

  • http://www.fz.se/bloggar/the_game_delusion/ Patrick

    Värdet ligger inte i att bygga i Second Life i sig, utan allt snack som genereras runtomkring. Typ som här :)

  • http://www.etui.se tjompa

    Tiderna är väl lite förbi då det blev snack för att någon rörde sig in mot Second Life. Hade det vart för någon dryg månad sedan och pressreleasen berättat att HSB skulle köra igång en grupp på Facebook, då hade det vart annat.

    Mina skriverier är ju dessutom negativa, så det är knappast något värde att arbeta mot :) .

  • Kalle

    Att SL är upprumpat av media håller jag med om. Det finns inte många svenskar där inne närmare bestämt ca 5 000. Därav den döda papegojan, får nog leta rätt så hårt om man vill hitta de 5000 människorna av sveriges
    9 miljoner som sysslar med SL.

    Tekniken i sig är inte gammal ingen revolution på något sätt, det är bara ett nytt sätt att kommunicera.

    Men vad ni glömmer när ni pratar om alla pengar och inhouse och värdeskapande är att det är just nytt.

    Med nyheter vad det än gäller så möts man av olika trösklar i organisationerna. Olika generationer har olika krav. Second Life ligger just nu i sin linda och de virtuella världarna där man får skapa saker själv inte ”world of warcraft” har en bit kvar till de når till den standard spelen har.

    Det viktiga är att de finns två värden att bygga inte bara ett värde hos företaget ifråga om mer kunder, hela arbetssättet skall godkännas internt. Och då menar jag naturligtvis inte att någon skall besluta om en strategi online, det skall godkännas av medarbetarna.. Det är svårt för många att faktiskt ta till sig detta nya sätt. Enklast går väl att jämföra då alla företag skulle ha hemsida. Vad skulle det vara bra för osv. Det handlar om att stå utanför mediebruset möta kunderna i deras miljö, och att värde i första hand byggs internt för att den dagen det är dags att gå ut på riktigt ha en mogen organisation.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site