// du läser...

Livet

Reklambranschen – vad gör dom egentligen?

Igår satt jag tillsammans med två vettiga herrar från utbildningen på Berghs, över några skummande kalla glas, och diskuterade reklambranschens vara eller icke vara.

Vi hade alla tre gått igenom en drös med hemsidor där avsändarna var olika former av byråer. Det kommer väl knappast som en nyhet att många företag i branschen säger sig sälja precis samma sak. Vara samma sak. Att helt missa poängen med differentiering och enbart slänga sig med modeord, kända formuleringar kring målgrupper och varumärkesfloskler verkar vara standard. För oss som är någorlunda insatta i vad de olika delarna har för betydelse känns väldigt mycket som generiska luftslott byggda i plast. Bildligt talat. Det är synd, tragiskt och ett hån mot vad som skulle kunna presteras.

Efter att precis ha läst Researchers läsvärda inlägg ”När byrån behöver tusen händer” så ser jag ytterligare vatten sköljas över min kvarn. Det handlar ju inte bara om att det finns mängder med inkompetenta människor i vår omvärld, det handlar även om identitetssökande. Precis som i så många andra branscher. Problemet är bara att de inte ska vara experter på det de själva arbetar med.

[tags]Reklam, Berghs, Reklambranschen[/tags]

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site