// du läser...

Livet

Reklam under ytan fungerar

Läste just en rätt intressant nyhet på Dagens Media. Reklambyrån King har för resebolaget Ving gjort en rätt rolig annonslösning som även glider in en del åt PR-hållet.

Det ligger till så att man har dumpat en reklamtavla några meter under ytan ute vid Björkvik, Ingarö, Stockholm, Sverige. På den 90 x 120 cm stora betongsatta tavlan finns ett av Vings erbjudande om dykresor till Röda Havet.

För dig som inte ser det roliga i den rätt okonventionella placeringen ska jag passa på att förklara lite närmre. Tänkte även försöka mig på en longshoot som jag inte riktigt är helt hundra på. Hursom.

Dykning är en trevlig sysselsättning för en relativt stor skara svenskar. Många är sk. cocktaildykare vilket innebär att de endast tar på sig tuberna när det är kring 25 grader i vattnet och sikten är minst 200m. I Sverige är det rätt sällan vi kommer upp i dessa variabler (ska vara i någon ruskigt lång pool) vilket gör att dessa människor sällan doppar sina tår i våra hemtrakter.

Vissa andra dyker lite då och då i vårt allt som oftast kalla land medan en ännu mindre kaka människor frekvent sätter på sig torrdräkt, tuber och annat kul för att slåss mot förfrysningens förtecken. Tills för cirkus sumarus två år sedan så hörde jag mer eller mindre till den sista skaran människor. Den typen som hellre känner spänningen med några decimeters sikt 40 meter under ytan än att se precis vad som komma skall överallt och hela tiden.

Det jag har märkt av många dykare under mina korta år i hobbygruppen är att det finns ett relativt stort engagemang bland flertalet som utöver hobbyn. Även om man inte dyker frekvent kan man ändå springa förbi sin lokala handlare lite då och då, köpa dyktidningar för att få drömma lite alt. surfa runt på nätet för att stilla sitt underytansug. Ämnet verkar även har en tendens att bli en minsta gemensamma nämnare på fester och vid andra socialiseringstillfällen. Den största communityn för oss apparatdykare här hemma heter dykarna.nu och den näst största sportdykare.se (rätta mig om jag har fel, är inte helt uppdaterad i ämnet).

Nu till geografin. Åker man ut till Björkvik på Ingarö i Stockholms närmre del av skärgården är det sällan man ser vatten annat än i horisonten. Dykkurselever i horder gör att man stundtals skulle kunna gå likt Jesus på vattnet bra många meter i det blå. Vi pratar om ett Mecka för många av Stockholms dykskolor. Långgrunt och sandbotten gör att det det inte blir så himla grötigt (dålig sikt) när eleverna åker hiss mellan ytan och botten. Även en del erfarna dykare från Stockholm åker till platsen för att öva och/eller ”rosta av sig”. Den sista gruppen som jag flera gånger sprungit på är sådana som skall ut och resa, och då vill dyka, men vill ”komma in hur man gjorde”. Dessa kommer ofta konkandes med slitna hyrgrejer alt. malliga och kunskapsfyllda vänner. Jag har själv vart ute med både elever och för att öva upp mina egna färdigheter vid ett flertal tillfällen.

Även om Björkvik suger riktigt hårt som dykplats är det som sagt välbesökt (skulle det inte bli dykförbud där föresten?) och för många certifieringsjagande människor ett dopp med alla sinnen på helspänn. Det är även en händelse man gärna pratar om, och hur bra vore det inte att få med sitt reklambudskap i just de berättelserna?

Tillbaka till det här med att dykare pratar med dykare som pratar med dykare. Att ha simmat på en annonstavla när man är ute och plaskar på en plats som Björkvik är något som sprids. På communitys, bland vänner, på fester etc. etc. Personligen tror jag att just placeringen fungerar iom. att Björkvik är Björkvik. De som kan apparatdykning och som är där ser platsen för vad den är och de som är i färd med att ta ett dykcertifikat är bara glada att få se något annat än sand. De som håller på att certifiera sig är glada för att se precis vad som helst under vattenytan. Hade reklamtavlan dumpats på något annat dykmål (vrak, gammalt gruvhål, etc.) så hade den inte längre setts som något positivt. Det hade tagits precis som mycket reklam tas när det kommer in i fel forum, som ett påhopp. En våldtäkt. Om placeringen är väldigt genomtänkt utifrån detta eller om det är ”en rolig grej” är en annan femma.

Självklart blir lösningen starkast för de som vart eller ska till Björkvik men iom. kanalerna som dykarna själva använder så kan det nog blir en del prat även i övriga dyksverige (dock skulle det nog behövas lite hjälp på traven av reklambyrån). Om själva lösningen blir bra PR ligger en hel del i hur bra man hjälper in nyheten i tidningar och på webbsidor. Personligen tror jag att styrkan i slutändan kommer ligga i ordet, WOM.

Sen till mitt longshoot, lite avslutande ankdamms snack på halvsvenska. I min värld är det reklambyrån Forsman & Bodenfors som har kontot kallat Ving (är huvudbyrå åt kunden Ving). Det borde med andra ord vara dom som hade levererat lösningen enligt ovan. Låt oss säga att någon glad person på King ringt upp en kontakt på Ving och berättat om sin idé på lösning (den ovan), fått igenom den och därigenom legat bra bättre till nästa gång Ving går ut och pitchar byrå (väljer ny leverantör). Det vore lite roligt. Något som nästan är ännu roligare är dock att Forsman & Bodenfors hemsida utspelar sig under vattnet och är bland de enda företagshemsidorna jag hört diskuteras bland dykare som inte har en blekaste aning om vad en reklambyrå egentligen är. Osis att det inte var dom som levererade en undervattenlösning åt sin egen kund.

Reklamtavla under vatten

PS. För att inte någon direkt ska ta mig för en snackare så känner jag mig manad att berätta att jag inte loggat alla mina dyk på dykarna.nu DS.

[tags]Reklam, Dykning, Björkvik, Ingarö, Stockholms Skärgård[/tags]

  • Bågis

    Som gammal i dykbranschen men ny i reklambranschen vill jag bara klargöra ett faktum.

    De första att göra reklam under vattnet på björkvik var, om jag inte missminner mig helt, en lokal målarfirma.
    Ämnet… Vattenfast färg.
    Kan det vara så att någon i det kreativa teamet har gått en dykkurs?

    Inte nyskapande med andra ord. Däremot ett väldigt lämpligt och bra övertagande av en bra ide.

  • Karin

    Det stör mig när folk ser något som icke nyskapande bara för att någon gjort något liknande förr. All reklam har så gott som gjorts förr och det stjäls hej vilt över kontinenterna. Hur många sitter inte och hamstrar tidningar från sydamerika för att vara ”först”.

  • http://deleted Bågis

    OK Karin. Jag håller faktiskt med dig. Tycker, som jag redan skrivit att det faktiskt var en bra grej. Även om övertagen.
    Den gamla reklamskylten är en välkänd gammal ikon som så gott som alla stockholmsuppfostrade dykare har sett under sina första dyk. Tyckte att den borde äras också.

  • http://www.etui.se tjompa

    Nu hann ju Karin med att skriva ner ganska precis vad jag tänkte skriva. Sikken osis.

    Den där Målarmäster-skylten du tänger på Bågis, satt inte den en bit ut till vänster (mot hamnen) och därmed på en plats där inte lika många såg den? Och sen att många stockholmsdykare känner till den gamla skylten… njaaaaeee.

  • Bågis

    Den gamla skylten satt/sitter strax vänster om udden. Alltså ganska rakt ut.
    Vet inte var den nya sitter…lär nog inte se den på ett tag heller.

    Nog om detta. Ber om offentlig avbön. Inför alla och den store reklamguden. Tycker fortfarande att grejen är bra!! Hävdar dock att den gamla skylten är så känd och originell på just björkviks brygga att den förtjänar plats i detta forum! Basta! Klart! Fine!

  • Pingback: Länkdumpat » Researcher

  • http://starina.blogg.se Carina

    Jag skulle skrattat ihjäl mig om jag såg den och åkt till Egypten på direkten. Så lättlurad är jag :)

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site