// du läser...

Livet

Vad händer med vår radio?

Efter att ha bläddrat lite i mappen ”läs när du har tid” så hittade jag något intressant. Tankar kring vårt framtida medielandskap. Kolla in Anders Ekströms serie i ämnet och nu specifikt inlägg nummer tre. Efter det kan du kika in Bisonblogs tankar.

En sak jag suttit och funderat på lite de senaste dagarna är just radions vara eller icke vara. Anledningen till det är att reklambyrån jag praktiserar på jobbar med ett av de större kommersiella radionätverken i Sverige. Om du kollat in länkarna här ovan redan så läste du förmodligen herr Ekströms tredje punkt om just den kommersiella radion.

”Kommersiell radio som vi känner den i dag är fullständigt dödsdömd, som en konsekvens av ovanstående. Vi kommer helt enkelt inte i lika stor utsträckning låta andra välja åt oss.”

När det gäller konsekvensen och det som stod ovanstående så refererar han till:

”Alla medier kommer att förlora kontrollen över mottagarnas konsumtionsrytm och konsumtionstid. Alla kommer att läsa, lyssna på och se exakt det de vill, exakt när de vill det.”

Intressanta tankar som går rätt bra ihop med mina.

Det utbud som våra kommersiella radiostationer har att bygga på är ju det fundamenta av entertainment där RixFM och deras program MorgonZoo är ett av de mest framgångsrika. Själva bakgrundsmusiken som är den del vilken i dag står för det mesta av innehållet bör med tiden försvinna som produktfördel om utbudet inte drastiskt förändras eller byggs upp av mervärden eller annat gott.

Varför ska det år 2007 sitta en lirare i en studio och välja vilken musik jag ska lyssna på och det utan någon som helst kännedom om mig?. Och varför i hela friden ska det göra det i morgon. Varför ska jag sitta och hoppas på att just min favoritlåt kommer, eller just mitt favorittips på en ny artist?

Idag utgår radiokanalerna från att jag kommer lyssna ett visst antal minuter och att de därefter kan loopa samma musik ytterligare en gång. Och en gång till. Och ännu en. Och ändå pratar vi om en förmiddag.

Det som tidigare har lockat mig när det gäller kommersiell radio är att man kan få nya tips på artister och skivor som man sedermera ser till att införskaffa. Sätter man sig en dag framför radion idag märker man snabbt att chansen att få höra något nytt och intressant är tämligen jättelåg.

Dagens frekvensband tillåter inte mycket mer än det som finns idag vad jag förstår och inte har vi satellitradio i Sverige heller. Kan framtiden ligga i uppkopplade enheter där leverantörens utbud måste slåss med webbsidor, on-demand styrt innehåll och annat gott från världens alla håll och kanter?

Framtiden är intressant. Låt oss bli en del av den.

.Spank the Radio

[tags]Radio, Medielandskap, Framtiden[/tags]

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site