// du läser...

Livet

Reklam du inte ser dagligdags

Topplistor är alltid lite roliga. Man blir oftast både besviken och nöjd, allt på samma gång. Är det inte det lite märkligt?

Sprang just på en lista om fem som behandlar ämnet ”Konstig reklam som du inte ser dagligdags” hos TechBlog.

Den fösta på listan, en utomhustavla för Max Factor har jag sett förrut, men den är lika cool för det. Delar av bilden är ”regnkänslig” vilket gör att när väta kommer ner från vår himmel och rinner utmed tavlan så börjar även delar av sminket rinna av. Avsändare är Max Factor och budskapet handlar om deras vattenfasta sminkserie. En klockren som skapar igenkänning hos målgruppen, visar på lösningen och går hem. Leo Burnett är pappa.

De andra exemplen på reklam man inte ser dagligdags är exempel på allt från Windows Vista´s – relativt – kända ljusannons på en skyskrapa till en för mig ny halvinteraktiv japansk golvannons för iPhone. Väldigt intressant den med.

Nu är du förstås rätt nyfiken på vad jag menar, gå vidare till Techblog och kolla in vad jag menar.

MaxFactor

[tags]Reklam[/tags]

  • http://blogg.passagen.se/inredning Lina (Inredning och design)

    Kul, tack för länktipset!

  • http://www.etui.se tjompa

    Lina, tack för tipset om din blogg. Intressant!

  • http://researcher.se N|.

    Samtidigt är Max Factors idé farlig. En första anblick säger inget om att produkten förhindrar det som visas. För mycket stunt och teknikfascination för lite tanke bakom det här.

  • http://www.etui.se tjompa

    Förstår vad du menar N. men farlig behöver inte betyda ofunkis. Nu kan jag vara ute på djupt vatten men har för mig att jag läst att den där kampanjen fungerade bra.

    Kanske är så att produkten är så pass känd för målgruppen att de redan vet vad det handlar om?

  • http://researcher.se N|.

    Jag är ju planner så jag är mest intresserad av de longitudinella effekterna av varje kampanj: helt enkelt vad som händer varumärket.
    Sen är det ju så att dessa teknikstunts gjorts utomhus under en längre tid: remember Playboys wet t-shirt-stunt. Självklart får kampanjerna bra press – i branschen men omräknat vad de facto-kostnaden är så tror jag ändå att effekten knappast överstiger insatsen.

  • http://www.etui.se tjompa

    Jo, jag vet att du är planner. Din blogg är en av mina mer besökta (creds). Nu är jag sugen på att gå in på rena pengar i slutändan, framtida köp av olika grupper, lösning etc. etc. för att inte bara prata varumärke men känner att jag kommer nästla in mig i en dialog mot någon med mer erfarenhet. Dock så måste jag bara poängtera att jag inte snöar in mig på branschporr och annat för fiskdammen… En ”cool” lösning som jag titulerade det hela med behöver ju inte vara det bästa för företaget ifråga, men kan likväl vara just en ”cool” grej. Är med på ditt resonemang men vet helt enkelt för lite kring just Max för att kunna dra ut på det här…

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site