// du läser...

Livet

Hur tänker Vägverket?

Via NyTeknik läste jag just en intressant artikel om Vägverkets nya reklamkampanj mot fortkörning. Myndigheten försöker bli av med sin ”myndighetsstämpel” genom att testa nya vägar att nå fram med sitt budskap. Kanalerna som primärt valts ut är e-post och SMS genom vilka man som mottagare uppmanas att gå in på Vägverkets hemsida och ”skratta åt de bästa fortkörningsursäkterna någonsin”. NyTeknik titulerar det hela som spam.

Ulrika Blum som är projektledare för kampanjen (i Stockholm) svarar såhär på frågan om det verkligen är lagligt att spama folk med SMS på det viset Vägverket gör. ”Ja, vi skulle inte göra något som är olagligt. Vi har använt oss av en mediebyrå som har föreslagit det här sättet för att ta kontakt med den målgrupp vi inriktar oss på”.

Den primära målgruppen beskriver hon sedan som kvinnor mellan 18 och 40 år då de är viktiga påverkare på yngre män.

Här börjar jag dra öronen åt mig.

I min värld, som ung man, har jag väldigt svårt att se att ett SMS som skickas till en kvinna i min närhet hjälper henne att argumentera kring mitt sätt att köra bil. Är tanken att mottagaren skall få SMS:et, gå in på Vägverkets hemsida och läsa vad för bortförklaringar som kanske skall komma från föraren, för att senare kunna falsifiera den? Är inte det lite av att idiotförklara kvinnor mellan 18 och 40 år. Förarsätet är bilens tron och allt som kommenteras kring körningen kommer från en person som hierarkiskt sett står under föraren – i just det forumet. Skämtsamt kan jag tro att Vägverket får ovänner i målgruppen samt höjer vår statistik för trasiga förhållanden. Tack för det snälla Vägverket och mediebyrå.

Vidare fortsätter ovan nämnda projektledare med att svara på frågan om det inte finns en risk att de som får SMS:et känner sig påhoppade om att det är de som kör för fort. Svaret lyder ”Nja, det tror jag inte. SMS är ju en ganska vedertagen kommunikationskanal…”.

Hur har man egentligen tänkt här? SMS är förvisso en relativt vedertagen kommunikationskanal sett till den privata dialogen, men där stannar det. Basta. Hur kan man som både projektledare och mediebyrå blanda ihop det med budskap skickade från tredje part? De facto handlar det om att mottagaren har en stark tendens att bli skitförbannad när det dimper in obeställda reklam SMS. Jag har i alla fall inte sett någon undersökning som visar på motsatsen, ännu.

Anledningen till att Vägverket kommer runt lagen som behandlar spam via SMS och e-post är att den är byggd på avsändare med kommersiellt syfte och inte när det gäller opinionsbildning/upplysning.

Kontenta. Tänk om och tänk rätt. Funkar inte det så har jag F-skatt sedel och kan hjälpa er.

  • Vägverket
  • Den sköna kampanjsiten gjord av Goss
  • Dagens Media berättar mer om kampanjen
  • PS. Har inte själv sett vare sig SMS:et eller e-breven som skickas ut. Har du det så posta gärna som en kommentar, är nyfiken. DS.

    [tags]Reklam, Vägverket, Goss, Bilkörning[/tags]

    • http://deleted Bågis

      Hahaha…Nä men allvarligt talat.
      Va?…Alltså, jag menar vem? Va? Hu..alltså…va faan. Tänkte nån nånting här?
      Det blir ju lite fel om man gör nånting som alienerar bilförarna så mycket att de börjar köra fort bara för att jävlas!

      Jag ber om ursäkt. Jag märkte själv att jag börjar låta som en resumegnällis och det vill jag inte.

      Jag nöjer mig med att säga att jag skulle inte tagit denna approachen. Det är inte den ”väg” jag skulle valt. Men jag önskar förstås avsändaren all lycka i sitt uppdrag.

    • Pingback: BoR:ed - om WC-Rent, Vägverket, pengar och Dogge » Researcher

    Tommie - tjompa - Nordholm

    Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

    På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

    Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

    +46 733 50 88 68
    tommie@apdf.se
    www.apdf.se

    Twitter

    Photos on flickr

    Switch to our mobile site