// du läser...

Livet

Vintern är död, länge leve vintern

Pepe-glass-070314jordgubbsglass-070314Glass-dulce-070314

Kanske är jag sist i Sverige med att erkänna att våren är kommen. Fågelkvitter, tussilago och gerillamorsor med barnvagnar tar över allt mer. Tyst längtar jag tillbaka till mörkret och till vintern som aldrig kom.

Tankar på snöklädda berg och drivor med slasksnö får ett abrupt slut när jag surfar förbi dn.se som presenterar årets glassnyheter. Plötsligt kommer solens strålar in genom fönstret. In, fram till mig, smekandes. Jag tittar ut och solen tittar in. Hon berättar för mig att snart är sommar, skärgård och god mat i det fria min vardag. Hon visar att allt kommer att bli bättre och Dagens Nyheter berättar att allt kommer att bli godare.

Kliv över till dn.se per pronto och kika in om du snart kommer ha en ny favoritglass

[tags]Glass, Sommar[/tags]

  • http://www.twokings.se Johan Börjesson

    Jag tycker glass är överskattat. Men vi kanske kan lära oss något av deras marknadsföringsstrategi. Börja med PR och sen köpta kanaler… för några spottar har väl inte börjat rulla i tv än?

    Glassig redesign!

  • http://www.etui.se tjompa

    Glass överskattat? Vad gör du på sommaren herr Börjesson, äter choklad?

    GB har väl bara rullat TV för Magnum annars, och där har dom ju breddat produkten till att bli mer än något som ”bara” säljs sommartid. Känns som glass är något som säljer sig själv lite… dock skulle dom säkert kunna öka försäljningen genom att arbeta mer med PR och små blänkare i butikerna (speciellt större butiker där man normalt inte handlar glass per styck).

  • http://deleted Bågis

    Retro pojkar. Retro. Glassbilens ljuva melodi ekandes på gatan. Det är PR de.
    Slår allt. Och förutom att glassen är god blir jag dessutom 15-20 år yngre. Vilken reklamkampanj fixar det!!

  • http://www.etui.se tjompa

    Men iom att Hemglass äger bilen och dundrar ut ljudet från denne så är det väl knappast ett icke köpt media. Och du blir 15-20 år yngre när du hör ljudet för att du drar associationer till din barndom, men köper du verkligen glass från bilen?

    Är inte det lite av Hemglass problem, alla vet vad ljudet står för men allt för få tar sig ner och shoppar loss.

  • http://deleted Bågis

    Så om man skriver en pressrelaese på en köpt dator är det reklam?

    Klart jag inte köper glass på söder med mer affärer än jag kan räkna. Vänta du tills bågis bor i villa. The great happening. Det stora eventet en gång i veckan.
    You better belive it!

  • http://www.etui.se tjompa

    Men det där med pressrelease från en köpt dator är väl ändå lite långdraget?

    Vi säger såhär då. Swedbank köper tavlor runt om i staden, små söta tavlor med glas över (som brukar ha en klocka ovanför sig). I den här kampanjen dundrar de på lite extra med det kreativa (och ekonomiska) och implementerar ett ”klirr-ljud” var tionde sekund. Enligt ditt resonemang så är själva ”klirr-ljudet” PR. Jag säger att det inte stämmer. Att dom sen kan köra PR PÅ själva ljudet… det är en annan femma.

    Och det där med villa. Säger du att enda anledningen att köpa från glassbilen är för att man har långt till affären? Skevt…

  • http://deleted Bågis

    Oj vad allvarligt vi tog det här då. Tyckte bara att jag hittade ett mellanläge. Nog faan e de reklam allt. Men då alla missionerar om köpta medier tänkta jag sänka det hele till den enkla barnterror-aktionen
    ” LUFTENÄRFRILUFTENÄRFRI”

  • http://deleted Bågis

    …Å med alla menar jag inte denna bloggen utan världen utanför!

  • http://www.twokings.se Johan Börjesson

    Ni har ju dribblat upp er själva på läktarn gubbar.

  • http://www.etui.se tjompa

    Är det bara jag som hör publiken jubla?! 1-0 till oraklet!

  • http://deleted Bågis

    Bara du som hör! Fel läktare kanske?

  • http://www.etui.se tjompa

    Bågen, jag kapitulerar. Det där VAR en bra kontring!

  • http://www.etui.se/ tjompa

    Men det där med pressrelease från en köpt dator är väl ändå lite långdraget?

    Vi säger såhär då. Swedbank köper tavlor runt om i staden, små söta tavlor med glas över (som brukar ha en klocka ovanför sig). I den här kampanjen dundrar de på lite extra med det kreativa (och ekonomiska) och implementerar ett ”klirr-ljud” var tionde sekund. Enligt ditt resonemang så är själva ”klirr-ljudet” PR. Jag säger att det inte stämmer. Att dom sen kan köra PR PÅ själva ljudet… det är en annan femma.

    Och det där med villa. Säger du att enda anledningen att köpa från glassbilen är för att man har långt till affären? Skevt…

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site