// du läser...

Livet

Eniro bestämmer själva

En mycket intressant diskussion.

Svenska Naturskyddsföreningens ordförande Svante Axelsson säger nu att det kan bli aktuellt med en kampanj mot telefonkatalogen (Eniro) för att dom agerar miljöbovar iom utdelningen av densamme.

Hallå!? Vem är Svante och media att analysera hur vi svenskar letar telefonnummer och adresser? Tillgång och efterfrågan, hört talas om det?

Jag är rätt säker på att den dagen som Eniro slutar se dollar i de tegelstenar som någon stackare bär ut så kommer dessa att sakterligen försvinna. Inte stackarna alltså utan katalogerna.
Läs mer på: SvD: Eniro kritiseras för slöseri

[tags]eniro, telefonkatalog, naturskyddsföreningen, media[/tags]

  • Canaan Bananaa

    Men snälla,

    det handlar ju om ett behov som är på väg att bli obefintligt. Eniro trycker upp skrotet och delar ut det eftersom det går att sälja annonser. Annonser som prackas på godtrogna företagare av Eniros säljare med hjälp av välsmort munläder.

    Enklare uttryckt: kritiken bottnar i att katalogerna delas ut utan att de används.

  • Kalle

    Helt otroligt att någon betalar för annonser i en tryckt katalog. Dom senaste fem åren har vi kastat alla kataloger, både hemma och på jobbet, direkt. Sådant skräp kommer ej innanför dörrarna. Eniro är några riktiga annonsskojare!

  • Rasmus Wester

    Jag använder bara katalogen numera då det är ett privat medium som är breprövat.
    Privat: Du registreras inte då du genomsöker den riskerar inte hackerattacker
    virus eller spyware.
    Internet kommer kunna bli ett fantastisk vertyg att kartlägga alla de dumma fåren som majoriteten beter sig som.
    Beprövat.: internet kommer troligen att fortsätta att utsättas för attacker där syftet är att utpressa eller helt enkelt slå ut länder.
    Andra nyttigheter är att det inte kräver elektricitet att läsa. Eventuellt blir det fler elavbrott i framtiden men lägg ni ut allt på nätet så blir ju samhället underbart sårbart.
    Sopberg: Papper går lätt att återanvända eller elda men all plasten och metallerna i datorerna är kostnadskrävande att hantera (sedan har vi ju trevliga kemikalier i plasten) .
    F.D datanörd

  • peter

    Sluta med detta skrot.
    Lägg ned företaget Eniro omdelbart.
    Åk förbi deras HK i Solna och lägg katalogerna i entrén.

  • Jubbe

    Redan slängt min, slängde den första dagen ajg fick den. har gjort det i flera år nu. Det är inte vad jag kallar efterfrågan.

  • Jan

    Klart det är Eniros ensak, men vilken besparingspotential! Kan man inte välja att INTE få katalogen hemskickad? Jag kan förstå att det är svårt för 40-talister och äldre att beställa katalogen på papyrus (förlåt, papper) om dom inte har sett till Internet ännu. Jag menar, använder man inte internet så finns det säkerligen ett statistiskt mätbart förhållande till företagsamheten/möjligheten att beställa en telefonkatalog.

  • Joakim Johansson

    Eniro måste, precis som alla andra, vara beredda att ta största möjliga miljöhänsyn. Vi kan inte hålla på med den här sortens saker längre. Den tiden är förbi när vi kunde slösa hämningslöst och tankelöst med jordens resurser. Allt sådant här slöseri måste ifrågasättas och åtgärdas. Samma sak med all meningslös reklam som delas ut varje vecka.

  • jojje

    Vi är alla olika och söker därför olika för att hitta rätt företag och information. Många använder idag Internet för detta ändamål med glöm inte bort att många forfarande använder pappersprodukter, allt från DN till Gula Sidorna. Peronligen använder jag mest Internet men det händer absolut att jag tar fram katalogen när jag inte orkar slå på datorn eller är på landet. Mina föräldrar som är 40-talister föredrar katalog. Så snälla, dra inte alla över en kant när det gäller en produkt med så bred målgrupp. Och Eniro är ett vinstdrivande företag som tjänar pengar på detta och varför skulle de lägga ner en produkt som uppenbarligen drar in pengar..? Och ingen är väl så korkad och annonserar år efter år i katalogen utan att kolla upp att de får tillbaka pengarna + mer där till. Tack för mig!

  • Dabo

    Och vilken tillfällighet att det är SvD som tar in artikeln, precis som det var en tillfällighet att det var aftenposten som varit största kritikerna i Norge. Båda tidningarna ägs av Schibsted vilka också råkar äga två söktjänster nämligen hitta.se och sesam.se/sesam.no vilka i sin tur råkar vara största konkurrenter till Eniro, men jag är säker på att detta är tillfälligheter…

  • Christina Andersson

    Jo jo jag tänkte precis som Dabus.
    Hah dessa båda säljer annonser både på nätet och på papper.
    Aftonbl. startade nyligen en ny gratis tidning.
    Mumma för dem om de kan få flera annonsörer. Både till PAPPER och det lilla nätet.
    Nu något annat:
    Tidigare gav ju internet flera jobb nu ser det ut som det istället kan ta iväg jobb. Nog är det bättre om förtag genom annonser betalar arbeten som ger tillfreställelse än att staten kommer behöva skapa flera låtsas jobb med hjälp av skatter..
    Nästa gång ni angriper en fungerande produkt tänk på vilka konsekvenser detta kan få vid nästa låg konjuktur. Att sitta framför sin dator med kravall ljud utanför eller med ljudet av att något håller på att bryta sig in! (allt för stor arbetslöshet är mycket viktigare att undvika)
    Telefon katalogen är lätt att återvända och kan ge värme (elda en skärm får ni se)-nätet däremot kräver enorma resurser.
    Bl.a. av elektricitet. Det finns mycket större problem än att hjälpa sura konkurrenter till Eniro. Förresten så skräpar aftobladet även ner den \”inre\” miljön med sina lögner, negativa händelsre, ytliga reportag om mänskliga tillkortakommanden m.m

  • http://www.etui.se tjompa

    Dags för pappa att droppa en kommentar.

    Jag anser att:
    - jojje har helt och fullt rätt. Ser saken som den bör ses.
    - Dabo lägger en intressant kommentar som får ljusflödet att ändras en aning.
    - Christina Andersson har rätt och visar på lite humor, och det är alltid trevligt.

    Så är det med det.

  • Jubbe

    Redan slängt min, slängde den första dagen ajg fick den. har gjort det i flera år nu. Det är inte vad jag kallar efterfrågan.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site