// du läser...

Reklam / PR

Osmaklig reklam

freshcatch

Seriöst. Jag förstår verkligen inte reklamen här till höger. Den är helt enkelt helt fel. Jag tittar och tänkar, känner sakta hur doften av avföring börjar uppenbara sig. Börjar sakterligen dra associationer till sjuka spädbarn och bisarra sexlekar (obs. två ting helt fristående från varandra).

Som jag förstår det är Fresh Catch någon typ av restaurang iom att man längst ner till höger i annonsen uppmanas att ringa och boka ett bord. Om man kollar på loggan så torde det ha något med skaldjur att göra… Jag kollar på bilden igen.Seriöst igen, jag blir verkligen verkligen inte sugen på att ta upp luren och ringa. Så, är tanken med den här ytterst kreativa bildlösningen så enkel att jag ska känna igen mig själv från när jag står hemma i köket, allt går åt helvete och vips så måste jag ha tag i en restaurang? Men om så, varför en gaffel och en sked? Är det pasta dom äter? Äter dom således och inte lagar själva maträtten? Om mannen äter varför skulle det gå sådär illa, och varför i hela fridens namn skulle man bli mer intresseras av att ringa en restaurang då? Eller är det så att mannen sitter på Fresh Catch vid ögonblicket. Den associationen gör ju inte det hela bättre…

Nä. Kontenta. Jag förstår verkligen inte. Känner du att du förstår, eller har en annan tolkning, låt oss diskutera – lägg en kommentar!

Dagens eftertanke: Hur kommer det sig att så mycket reklam fokuserar på själva lösningen och inte på företagets klirr i kassan?

[tags]reklam, annonsprodukion[/tags]

  • http://deleted Bågis

    Asså..Lämnade ju inte många dörrar till tolkning med de två separata intrycken.
    Bajs….Yep. Äcklig diareefärg och därmed inte särskilt säljande.
    Sexlekar??..Dude give up da smokes! Var fick du det ifrån? Ligga sked?
    Nä men allvarligt… Är lika oförstående. Tänker inte ingående beskriva min tolkning. Men helt klart går tankarna åt en misslyckad fiskrens eller en ”curry from hell”
    Kan indiska bidrag vara med i guldägget hehe??

  • http://www.shout.se Daniel

    Kille på restaurang. Äter fisksoppa (ledtråd: sked & gaffel + loggan). Råvaran (läs fisken) är så färsk att den lever och sprattlar till. Voila, kladdig skjorta.
    Bra annons? Mmm, helt ok.
    Konstig färg på skvättet? Ja, definitivt.

  • http://www.etui.se tjompa

    Hahah… jo, det är en intressant tankegång. Läste någonstans att man alltid höll på med konstiga färger i Indien, och framförallt – att fiskar alltid serveras levande. Ska försöka leta fram den senaste kampanjen för Mc.D, den är tydligen helt sjuk. Fyra döda bara för att dom skulle servera en levade proteinpackad åsna (kor är ju som känt lite fridlysta där nere).

  • Johan Börjesson

    Är både byrån och kunden nöjd så är det väl frid och fröjd. Det hade dock varit intressant att veta hur många fler bord som bokades efter annonsens införande (jag förmodar att det är en annons). Jag tror inte det blev så många fler bokade bord. Jag tror inte heller att respondenterna skulle svara positivt på annonsen vid en undersökning.

    Vad är det för buskap avsändaren vill medla? Att på Fresh Catch är fisken verkligen färsk? Jag tror det är få som går på restaurang för att enbart få färsk fisk, fisken är färsk även i fiskaffären. Majoriteten av restaurangbesökare går på restaurang för att dela en stämningsfull stund med någon, äta gott och möjligtvis slippa laga mat hemma.

    Jag kan köpa idén, fast jag tycker den är dåligt gjord. Bildperspektivet gör så man får uppfattningen att han står upp och man ser bara tak i bakgrunden, är han ensam på restaurangen stackarn, eller står han i köket?
    Sätt dit ett nyförälskat par som sitter med varsin boullabais och skvätter istället, mitt i en fullsatt restaurang.

    Låt oss också hoppas att Fresh Catch inte är en premiumrestaurang…

  • Jun

    Alla dessa tråkiga tankegångar kunde ha undvikits om det bara var en DD i bikini som hade stått där med sked och gaffel och blivit nedskvätt… Då hade det sålt…

  • http://www.berghs.se Johan Börjesson

    Ja det hade alldeles säkert sålt mycket fisksoppa till en viss målgrupp.
    Sen kan dom byta namn från Fresh Catch till Flesh Catch och börja erbjuda bordelltjänster. Men jag tror inte det är den positioneringen en fiskrestaurang strävar efter, tyvärr.

  • Jun

    Haha, sant sant… Men om de nu ändå är inne på osmaklig bajs-relaterad reklam skulle de kanske fånga fler fula fiskar med den metoden… ;)

  • http://deleted Bågis

    Dubbel D i bikini med den färgen på splashet hade nog dragit åt mudwrestlinghållet och därmed tankarna åt en mindre belevad del av USA. Monstertrucks kanske?
    Får nog retuschera bort sked och gaffel. Byter vi ut det mot nåt kul automatvapen kanske det hade varit något för NRA.

  • Jun

    Waaa, snart är det dags att sluta brainstorma så här öppet, det här börjar ju arta sig till en RIKTIG reklam, och någon kan ju sno alla fina idéer!! Maila alla framtida förslag till tjompa så ser han till att ni får en stor del av kakan… (jag tar 15%)

  • http://www.etui.se tjompa

    Jag håller på Jun, alla tankar skickas per e-post till pappa så ska vi se till att sätta lite dollars i rullning ;) . Samtliga inblandade får 0,1% av inkommande kapital. Alla glada alla nöjda.

Tommie - tjompa - Nordholm

Tommie Nordholm, jag, har i över 14 år professionellt och fokuserat arbetat med att se till att företag och organisationer får ut mesta möjliga av sina webb- och marknadssatsningar. Detta utan att bli förda bakom ljuset av div. olika leverantörer.

På den här bloggen tar med engagemang, Berghs-diplom och ett jävlar anamma i ryggen upp saker som berör och utvecklar vår vardag. Din konkurrents morgon-dag.

Intresserad av ett förutsättningslöst möte för att diskutera hur ditt projekt kan optimeras till att bli bästa möjliga?

+46 733 50 88 68
tommie@apdf.se
www.apdf.se

Twitter

Photos on flickr

Switch to our mobile site